Suomen Terveydenhoitajaliitto ry logo
Uutiskirje elokuu 2017
Finlandia-talo

Tervetuloa Terveydenhoitajapäiville – juhlavuoden Terveydenhoitajapäivät järjestetään helmikuussa Helsingissä

Vuoden 2018 Terveydenhoitajapäivät järjestetään Terveydenhoitajaliiton 80-vuotisjuhlien merkeissä 15.–16.2.2018 Finlandia-talossa Helsingissä.

Terveydenhoitajapäivien teemoja tulevat olemaan muutos ja ajankohtaiset asiat niin terveydenhoitajan työssä kuin terveyden edistämisessäkin. Myös työhyvinvointi on yksi teemoista.

Digitaaliset terveyspalvelut, monimuotoisten perheiden kohtaaminen sekä terveydenhoitajan työn uudet toimintamallit ovat esimerkkejä koulutuspäiviemme ohjelmasta. Muun muassa ravitsemusterapeutti Patrik Borg kertoo ravitsemuksen vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin ja ”uusista tuulista” ravitsemukseen liittyen. UKK-instituutin johtajan ja Diabetesliiton puheenjohtajan Tommi Vasankarin aiheena on vaikuttava elintapaneuvonta: Miten vaikuttaa työssä jaksamiseen ja vähentää sairauspoissaoloja?

Torstai-illan hämärtyessä juhlimme yhdessä 80-vuotiasta Terveydenhoitajaliittoa Finlandia-talon juhlavissa puitteissa ystävien ja kollegojen, hyvän ruoan sekä viihdyttävän ohjelman merkeissä.

Terveydenhoitajapäivien tarkempi ohjelma ja ilmoittautumisohjeet julkaistaan alkusyksystä, mutta laitathan ajankohdan jo nyt muistiin kalenteriisi!

Lue lisää Terveydenhoitajapäivistä.

Terveydenhoitajaliiton jaostoiminta alkaa – liity sinäkin mukaan vaikuttamaan!

Haluatko kuulla terveydenhoitajatyöhön liittyvistä ajankohtaisista asioista ensimmäisten joukossa? Haluatko verkostoitua ja keskustella kollegojen kanssa ympäri Suomen? Haluatko aidosti vaikuttaa liiton toimintaan? Jos vastasit kaikkiin kysymyksiin kyllä, on Terveydenhoitajaliiton jaostoiminta juuri sinua varten!

Terveydenhoitajaliiton hallitus päätti kokouksessaan 14.1.2017, että liiton toimikuntarakennetta uudistetaan ja toimikunnat muutetaan jaoksiksi, jotka toimivat Facebookissa suljettuina ryhminä. Jaoksiin voivat liittyä kaikki liiton jäsenet (pl. eläkeläisjäsenet ja kannattajajäsenet), myös opiskelijajäsenet.

Facebookissa toimivat jaokset ovat tätä päivää ja ne mahdollistavat jäsenille kokemusten ja tiedon vaihdon sekä tuen saamisen samanlaista työtä tekevien kesken. Lisäksi ne antavat jäsenille suoran ja nopean vaikuttamiskanavan liiton toimintaan ja mahdollistavat keskustelun yhteisistä asioista.

Kussakin jaoksessa toimii kolme liiton hallituksen valitsemaa vastuuhenkilöä, joista yksi on varsinainen päävastuuhenkilö. Yksi kolmesta jaoksen vastuuhenkilöstä on myös liiton hallituksen jäsen. Tämä on tärkeää, jotta jaoksissa esiin tulleet ajankohtaiset ja tärkeät asiat tulevat varmasti liiton tietoon, jolloin liitto voi niihin reagoida.

Miten liityn jaokseen?

Jaoksia on kahdeksan, jotta mahdollisimman moni terveydenhoitajatyön toiminta-alue tulee katetuksi:

Audionomijaos: https://www.facebook.com/groups/audionomijaos/

Esimies- ja kehittämistyön jaos: https://www.facebook.com/groups/esimiesjakehittamistyojaos/
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon jaos: https://www.facebook.com/groups/koulujaopiskeleluterveydenhuoltojaos/
Koulutus- ja opiskelujaos: https://www.facebook.com/groups/koulutusjaos/
Luottamusmiesjaos: https://www.facebook.com/groups/luottamusmiesjaos/
Neuvola- ja seksuaaliterveyden jaos: https://www.facebook.com/groups/neuvolajaseksuaaliterveysjaos/
Sairaanhoidon ja kotihoidon jaos: https://www.facebook.com/groups/sairaanhoitojaos/
Työterveyshuollon jaos: https://www.facebook.com/groups/tyoterveyshuoltojaos/

Jaokset toimivat suljettuina Facebook-ryhminä, joihin hyväksytään vain liiton jäsenet. Jaokset löytyvät Terveydenhoitajaliiton Facebook-sivulta Ryhmät-otsikon alta.

Voit liittyä vain yhteen jaokseen, joten kannattaa valita oman työn kannalta tärkein jaos. Luottamusmiesjaos on tarkoitettu vain luottamusmiestehtävissä toimiville.

Opiskelijajäsenet voivat liittyä vain koulutus- ja opiskelujaokseen.

Kaikkien jäsenyys tarkistetaan! Jäsenyys pyritään tarkastamaan liiton toimistolla mahdollisimman nopeasti, mutta käytännössä jaokseen hyväksyminen voi kestää useita päiviä, jopa viikkoja!

Rokotustieto NYT -koulutusta voi seurata myös etänä

Rokottamistieto NYT -koulutukset Turussa, Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa ovat saavuttaneet suuren suosion ja tilaisuudet ovat täynnä (Kuopioon tilaisuuteen on vielä muutamia paikkoja jäljellä).

Jotta kaikilla kiinnostuneilla olisi mahdollisuus osallistua koulutukseen, voi Helsingissä 13. syyskuuta järjestettävää Rokotustieto NYT -koulutusta seurata myös etänä noin klo 14–18. Koulutuksesta tehdään myös tallenne, joka on katsottavissa syyskuun loppupuolelta eteenpäin.

Etäseuraaminen vaatii ennakkoilmoittautumisen. Käy ilmoittautumassa tästä linkistä.

Saat sähköpostiisi linkin ja salasanan sekä etäseurantaan että tallenteeseen lähempänä koulutusta.

Osallistu terveydenhoitajille suunnattuun maksuttomaan etäkoulutukseen Tartuntatautilaki ja terveydenhoitajan työ

Terveydenhoitajaliitto järjestää yhteistyössä THL:n kanssa erityisesti terveydenhoitajille suunnatun maksuttoman koulutuksen Uusi tartuntatautilaki ja terveydenhoitajan työ. Koulutus järjestetään keskiviikkona 20. syyskuuta. Avauspuheenvuoron pitää Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki.

Koulutus striimataan suorana klo 13.30–15.30, mutta se on myös myöhemmin katsottavissa tallenteena. Lisätiedot striimaukseen osallistumisesta ja tallenteen katsomisesta tarkentuvat syyskuun alkupuolella. Liiton verkkosivuilta ja Facebookista löydät ajantasaista tietoa koulutuksesta!

Tyyne Luoman stipendirahaston vuoden 2017 stipendit jaettiin

Stipendihakemuksia tuli tänä vuonna aiempia vuosia enemmän, yhteensä 23 kpl.  Stipendejä haettiin eniten jatko-opintoihin liittyviin, ulkomaille suuntautuviin opintomatkoihin sekä eri tyyppisiin täydennyskoulutuksiin. Myönnettyjen stipendien suuruuteen vaikuttaa sekä hakemusten lukumäärä että tarkoitus, joihin stipendejä haetaan.

Stipendin saavat:

Minna Eväsoja, Uusimaa//Mia Hyytiäinen, Keski-Suomi//Heidi Härmä, Häme//Merja Jumpponen, Pohjois-Savo//Tiia Kruuskopf, Kymi//Sari Kulmala, Häme//Tiina Louhi, Varsinais-Suomi//Minna Moilanen, Pohjois-Pohjanmaa//Annukka Nikkari, Etelä-Pohjanmaa//Heidi Pasonen, Keski-Suomi//Minna Rantanen, Uusimaa//Marja Rosengren, Häme//Maritta Ruoranen, Häme//Petra Sjöberg, Häme//Hilmi Tolsa, Keski-Suomi

Timo Louhiolan stipendirahaston stipendit myönnettiin seuraaville Helsingin terveydenhoitajayhdistyksen jäsenille: Laura Backman, Pinja Hirvonen, Tuula Kannas, Jaana Kämäräinen, Kirsi Otronen ja Arja Taipale.

Onnea kaikille stipendin saaneille!

THL_logo

THL:n Matkailuterveysneuvonnan puhelinnumero muuttuu ja palvelu laajenee

Matkailuterveysneuvonnan puhelinnumero vaihtui 28.8.2017 alkaen. Uusi numero on 029 524 6060. Neuvontapuhelimessa vastataan jatkossa myös kansallisen rokotusohjelman rokotuksia koskeviin kysymyksiin. Puhelin palvelee arkisin kello 10–12.

Puhelinpalvelu on tarkoitettu vain terveydenhuollon ammattilaisille. Neuvontapuhelimeen vastaavat terveydenhoitajat.

Uudessa numerossa vastataan kysymyksiin, jotka koskevat matkailuterveyttä ja -rokotuksia, kansallisen rokotusohjelman rokotuksia ja rokotusten järjestämistä ja rokottamista. Lue lisää.

8_2017_Hannu Huhtamo

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros syksyllä 2017

Syksyllä 2017 järjestetään sote- ja maakuntauudistuksen toimeenpanon tueksi hyvinvoinnin, terveyden sekä työ- ja toimintakyvyn edistämisen aluekierros.

Kierroksen aikana pidetään tilaisuuksia  jokaisessa tulevassa maakunnassa, ja ne ovat avoimia kaikille.

Tilaisuudet on suunnattu erityisesti kuntien ja maakuntien päättäjille, viranhaltijoille, hyte-työryhmien jäsenille, eri alojen ammattilaisille, järjestöjen, oppilaitosten ja seurakuntien edustajille sekä muille hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä kiinnostuneille. Lue lisää.

Suomen Terveydenhoitajaliitto
Mikonkatu 8 A