Suomen Terveydenhoitajaliitto ry logo
Uutiskirje elokuu 2018
th-päivät_teksti alla

Lähde Terveydenhoitajapäiville Rovaniemelle14.–15.3.2019!

Terveydenhoitajapäivät tarjoavat vuosittain korkeatasoisen ja monipuolisen koulutusohjelman erilaisissa tehtävissä toimiville terveydenhoitajille, opettajille ja terveydenhoitajaopiskelijoille. Terveydenhoitajapäivät ovat erinomainen paikka verkostoitua muiden terveydenhoitajatyötä tekevien kanssa, vaihtaa kuulumisia ja kerätä voimia arkiseen työhön. Aiempaan tapaan päivillä on myös laaja näyttelyosasto sekä posterinäyttely.

Terveydenhoitajapäivien teemana on Terveydenhoitaja lähellä ihmistä – tukena työssä ja perheiden arjessa.

Puheenvuorojen aiheina ovat mm.:
  • Vanhemmuus ja perheiden arki
  • Neuvolatyö perhekeskuksissa
  • Imetyksen uusi toimintaohjelma
  • Nuuska ja muut päihteet nuorten arjessa
  • Nuorten ehkäisy
  • Toimiva kotihoito
  • Työntekijän oma työssä jaksaminen
  • Opiskelijoiden ohjaus

Hiihtomäentien asunnossa putkiremontti

Hiihtomäentien asuntoon (taloyhtiöön) on tulossa putkiremontti, jonka aikana emme voi vuokrata asuntoa. Asunto on näillä näkymin poissa käytöstä 1.10.2018–31.5.2019. Jos asunto vapautuu vuokrauskäyttöön aikaisemmin, tiedotamme siitä liiton verkkosivuilla ja uutiskirjeessä.

Kuka on Vuoden Terveydenhoitaja 2019?

Vuoden Terveydenhoitajan 2019 haku päättyy 30.9.2018. Myös Ainu-stipendin ja Viestintäpalkinnon saajaksi etsitään ehdokkaita. Niitä voi ehdottaa 31.10.2018 mennessä.

Tyyne Luoma -stipendit jaettiin

Tyyne Luoman stipendirahaston hoitokunta myönsi kaikkiaan 7 stipendiä kokouksessaan kesäkuussa. Pääosin stipendit myönnetään jatkokoulutukseen ja täynneyskoulutukseen sekä erilaisiin opintomatkoihin. Stipendejä voi anoa myös virkistäytymiseen. Stipendien saajat voit katsoa uusimmasta Terveydenhoitaja-lehdestä, joka ilmestyy 5.9.2018.

Koulutusta vatsavaivoista ja niiden hoidosta

Oletko neuvola- ja/tai kouluterveydenhoitaja? Tervetuloa koulutukseen, jossa tarjolla on vahva tietopaketti yleisistä lasten ja nuorten toiminnallisista vatsavaivoista ja niiden hoidosta. Koulutuksen järjestää Verman Oy yhteistyössä Terveydenhoitajaliiton kanssa.
Koulutuksessa pureudutaan laajaan tutkimusnäyttöön probioottien hyödyistä ja saadaan lisää tietoa miten vastasyntyneen suoliston mikrobisto kehittyy. Miten ennaltaehkäistä ja hoitaa ensimmäisen elinvuoden aikana esiintyviä toiminnallisia vatsavaivoja? Kuinka vahvistaa päiväkoti- ja kouluikäisten vastustuskykyä?

Koulutus järjestetään usealla eri paikkakunnalla. Käy ilmoittautumassa mukaan tästä.

Terveydenhoitaja 2018 -koulutus lokakuussa

Koulutus on suunnattu terveydenhoitajille, joiden asiakaskunta koostuu lähinnä aikuisista. Koulutuksessa käsitellään terveydenhoitajan tulevaisuudennäkymiä sote-kiemuroissa, digitalisaation vääjäämätöntä tuloa osaksi ammattia sekä terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisyn uusia tuulia. Koulutuksen aikana tarkastelemme myös haastavia asiakaskohtaamisia ja puheeksi oton tärkeyttä. Koulutus on tuotettu yhteistyössä Terveydenhoitajaliiton kanssa ja liiton kehittämispäällikkö Aija Saarinen toimii koulutuspäivien puheenjohtajana.

Päihdeongelmat, painonhallinta ja mielenterveyden häiriöiden tunnistaminen otetaan myös koulutuksessa puheeksi. Myös aikamme kuuma peruna, eli miten terveydenhoitaja voi vaikuttaa asiakkaidensa rokotuskriittisyyteen rakentavasti, tulee käsiteltyä. Koulutuksessa käsitellään myös terveydenhoitajan hyvinvointia ja jaksamista vaativassa työssä. Koulutus sisältää kokonaisvaltaisen työkalupakin terveydenhoitajan työn tueksi.

Koulutus järjestetään 23.–24.10.2018 Crowne Plazassa, Helsingissä. Terveydenhoitajaliiton jäsenet saavat  koulutuksen jäsenetuhintaan  374€ + alv. Tarjous on voimassa 25.9.2018 saakka tunnuksella Terveydenhoitajaliiton jäsenetu (Terveiset järjestäjille -kohtaan ilmoittautumisessa). Lue lisää.

Imetyspäivän seminaaria voi seurata etänä

Imetyspäivän seminaarissa on tänäkin vuonna mukana monipuolinen ohjelma. Vivien Swanson skotlantilaisesta Stirlingin yliopistosta kertoo imetykseen liittyvästä stressistä ja kuinka perheen saama tuki voi siinä auttaa. Seminaari tarjoaa myös työkaluja asiakkaan arvostavaan kohtaamiseen, tutkimustietoa keskosvauvojen äitien jaksamisesta, imetyksestä ja vuorovaikutussuhteesta sekä lastenlääkärin mahdollisuuksista tukea täysimetystä. Paneelissa pohditaan vauvamyönteisyysprosessia ja sitä, milloin ja miten Suomeen saadaan vauvamyönteisiä neuvoloita. Seminaarin avauspuheenvuoron pitää Leila Lehtomäki. Seminaari järjestetään Imetysviikolla 2.10.2018 klo 8.30–16.30 Helsingissä, Metropolia ammattikorkeakoulun juhlasalissa, Bulevardi 31.

Seminaari on maksuton ja sitä voi seurata myös etäyhteyden kautta tietokoneella (mobiililaitteilla yhteyden sujuvuutta ei voida taata). Katso tästä päivän ohjelma, aikataulu ja lisätietoa. Seminaarin järjestävät yhteistyössä Imetyksen tuki ry, Folkhälsan, Ensi- ja turvakotien liitto, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Terveydenhoitajaliitto, Kätilöliitto sekä Suomen Vauvamyönteisyyskouluttajat.

Akavan ständikiertue starttaa

Opiskelijoille suunnattu Akavan ständikiertue käynnistyy ensi viikolla. Myös Terveydenhoitajaliitto on paikalla useassa ammattikorkeakoulussa. Tervetuloa poikkeamaan Terveydenhoitajaliiton ständillä!
  • keskiviikko 5.9. DIAK Kalasatama, Kyläsaarenkuja 2, 2. krs. aula klo 9–14
  • torstai 6.9. Oulun ammattikorkeakoulun Kontinkankaan kampus (Sote-yksikkö) 9–11.30
  • torstai 6.9. Oulun ammattikorkeakoulun lukuvuoden avajaiset Preludi klo 13–17
  • keskiviikko 12.9. Turun ammattikorkeakoulun Lemminkäisenkadun kampus klo 9–14
  • keskiviikko 19.9. Tampereen ammattikorkeakoulu, Kuntokatu 3 ja Kuntokatu 4 aulatilat klo 9–14
  • torstai 27.9. Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampus klo 9–14
  • keskiviikko 3.10. Arcada yrkeshögskolan Studentkår ASK Group mässan, Jan-Magnus Janssonsplats 1 kl 9–14

Kunnon työn päivää vietetään lokakuussa

Kunnon työn päivää vietetään jälleen 7. lokakuuta, koska jokainen ansaitsee ihmisarvoisen työn ja hyvän työelämän. Teemapäivää vietetään joka vuosi samaan aikaan noin 60 maassa – nyt jo kymmenettä kertaa. Tänä vuonna Kunnon työn päivä osuu sunnuntaille, joten vietämme koko edeltävän viikon Kunnon työn viikkoa. Sen aikana halutaan nostaa esille Kunnon työn tekijöitä. He ovat niitä henkilöitä, jotka omalla esimerkillään ovat tekemässä suomalaisesta ja kansainvälisestä työelämästä entistä parempaa.

Osallistu Kunnon työn viikolle kehumalla työkaveriasi ja jakamalla perustelusi sosiaalisessa mediassa (facebook, twitter, instagram) tunnisteella #kunnontyönpäivä. Positiivisen esimerkin rinnalla muistutat, ettei hyvä työelämä ole vielä valmis. Kunnon työn ehdot toteutuvat vain harvalla työntekijällä maailmassa. Päivän taustalla vaikuttavat Suomessa palkansaajien keskusjärjestöt Akava, SAK ja STTK sekä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK. Kansainvälisesti teemapäivän vieton aloitti ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC. Lue lisää.

diabetesliitto-logo-fi
Raskaus ja diabetes -koulutus
Koulutuksessa syvennytään päivittämään perustiedot raskausdiabeteksesta. Lisäksi luodaan katsaus tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyyn ja hoidon perusteisiin sekä diabeteksen omahoitoa tukevaan ohjaukseen. Tarkasteluun nostetaan myös tyypin 2 ja tyypin 1 diabeetikon raskauden suunnittelu, odotusaika ja synnytyksen jälkihoito ja ohjaus. Lue lisää.
Filha
Filha tarjoaa koulutuksia

Haluatko päivittää tietojasi allergioista, keuhkosairauksien hoidosta, tupakoinnin vieroituksesta tai infektiotaudeista? Filha tarjoaa useita erilaisia koulutuksia terveydenhuollon ammattilaisille em. aiheista. Lue lisää.

marttaliittologo4varifh
Marttojen Lapsiperhesivut on avattu

Martat.fi:ssä on avattu Lapsiperhesivut, joille on koottu marttojen monipuolisia lapsiperhesisältöjä ja arkivinkkejä. Sivuilta löytyy ajankohtaisia lapsiperheasioita, neuvoja kodinhoitoon, ruoanvalmistusohjeita ja esimerkiksi säästövinkkejä arjen keskelle. Sivuilla on myös tietoa Marttojen tekemästä valtakunnallisesta Lapsiperheiden arjen tukeminen -toiminnasta. Lue lisää.

suomen_nivelyhdistys
Nivelrikko-oppaita taas saatavilla

Nivelrikko-opas on uusiutumassa vastaamaan päivitettyä Käypä hoito -suositusta. Uudistunut opas valmistuu painosta syksyllä 2018. Nykyisen oppaan nettiversio löytyy tästä. Uusi opas päivitetään samaiseen osoitteeseen syksyllä.

Mikäli haluat saada maksuttomia oppaita edelleen asiakkaillesi jaettavaksi, käy täyttämässä tilauksesi tästä. Niin oppaat kuin lähetyskin ovat tilaajalle maksuttomia.

Fressis_1
Tilaa maksuton Fressis-lehti 2018

Fressis-lehti kertoo tupakka- ja nikotiinituotteisiin, ruokaan, liikkumiseen, arkirytmiin, terveelliseen aurinkokäyttäytymiseen, seksuaaliterveyteen, alkoholiin ja mielen hyvinvointiin liittyvistä aiheista. Lehti on suunnattu yläkouluikäisten nuorten lisäksi erityisesti ammattikouluikäisille nuorille. Lehti on hyödynnettävissä muun muassa erilaisissa tilaisuuksissa, kun kohtaatte nuoria.

Ohjeistuksia sekä ideoita lehden hyödyntämiseen osana terveyskasvatusta ja -ohjausta löydät tästä. Fressis.fi-sivustolla löytyy nuorille monipuolista sisältöä terveydestä ja hyvinvoinnista!

Tilaa lehti tällä lomakkeella viimeistään 17.9.! Lehteä voi tilata lisää osoitteesta terveysmateriaalit@cancer.fi.

Sydänliitto
Pulssin tunnustelun opetusvideot työn avuksi

Sydänliiton ammattilaisnetissä on työvälineitä elintapaohjaukseen. Pulssin tunnustelusta on muun muassa kaksi opetusvideota. Toisessa videossa kerrotaan, miten pulssin tunnustelu opetetaan asiakkaalle ja toisessa neuvotaan asiakasta itse mittaamaan pulssi. Lue lisää.

Skoopin syyskoulutus: Koululaisen ja opiskelijan ADHD/ADD

Koulutuksen tavoitteena on tarjota tietoa ja käytännön työkaluja ADHD:n ja ADD:n hoidosta, seurannasta ja oppimisen tuesta kouluissa ja oppilaitoksissa. Koulutus järjestetään tiistaina 30.10.2018 klo 9.15–15.30 osoitteessa Allergiatalo, Paciuksenkatu 19, Helsinki. Katso koulutuspäivän ohjelma tästä.

Oletko tutustunut jo liiton jäsensivuihin?

Tiesitkö, että liiton jäsensivuilla on paljon materiaalia:
  • liiton antamia lausuntoja ja kannanottoja
  • opinnäytetyöartikkeleita
  • liiton toimintasuunnitelmat ja vuosikertomukset
  • erilaisia julkaisuja ja esitteitä
  • sähköinen Terveydenhoitaja-lehti ja kaikki lähetetyt uutiskirjeet
  • lisätietoa jäseneduista
  • henkilöstömitoituslaskuri neuvolatyöntekijöille
Kirjaudu jäsensivuille tästä.

Kirjautumisessa käyttäjätunnus on jäsennumerosi ilman mahdollista 172-alkua ja/tai kirjaimia (jäsennumero on jäsenkortissa ja Terveydenhoitaja-lehden takakannessa) ja salasana on syntymäaikasi muodossa ppkkvv.

Suomen Terveydenhoitajaliitto
Mikonkatu 8 A