Suomen Terveydenhoitajaliitto ry logo
Uutiskirje joulukuu 2016
Joulukortti_2016

Uudet verkkosivut, uusi uutiskirje

Luet uudistunutta Terveydenhoitajaliiton uutiskirjettä. Liiton uudet verkkosivut avattiin marraskuun alkupuolella ja sen myötä myös uutiskirjeen ulkoasu muuttui.

Uudet verkkosivut on jaettu kuuden pääotsikon alle: Jäsenyys, Työelämä, Ammatti, Opiskelijat, Terveydenhoitajaliitto ja Uutishuone. Verkon etusivulla on liiton uusimmat tiedotteet ja blogikirjoitukset sekä tietoa ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.

Verkon jäsensivuilla voit käydä lukemassa muun muassa sähköistä Terveydenhoitaja-lehteä, liiton esitteitä ja muita julkaisuja sekä liiton antamia lausuntoja ja kannanottoja. Myös liittoon lähetetyt opinnäytetyöartikkelit ovat luettavissa jäsensivuilla. Jäsensivuille kirjaudutaan omalla jäsennumerolla (172-alku jätetään pois) ja syntymäajalla muodossa ppkkvv.

Käy tutustumassa uusiin verkkosivuihin tästä!

Uusi jäsenetu vastavalmistuneille

Danske Bank tarjoaa uuden jäsenedun Terveydenhoitajaliiton jäsenille, jotka ovat valmistuneet opinnoistaan edeltävän kahden vuoden aikana. Saat huomattavat edut Danske Bankilta ilman kuukausi- ja vuosimaksuja (arvo on jopa yli 700 €/vuosi). Danske Bankin etu koskee VAIN Akavan jäsenliittoja. Lue lisää.

Terveydenhoitajaliiton lastenneuvolatyötä koskevat henkilöstömitoitusohjeet

Terveydenhoitajaliitossa on tämän vuoden aikana valmisteltu lastenneuvolatyötä koskevia henkilöstömitoitusohjeita ja tehty mitoituksen arvioinnin pohjaksi myös laaja jäsenkysely lastenneuvolatyötä tekeville terveydenhoitajille. (Äitiysneuvolatyötä koskevat ohjeet julkaistiin jo vuonna 2013 ja löytyvät THL:n verkkosivuilta äitiysneuvolaoppaasta).

Määrällisiä ohjeita on kovasti odotettu ja kyseltykin, koska ministeriöt eivät oman ilmoituksensa mukaisesti jatkossa tule antamaan henkilöstömitoituksia koskevia määrällisiä suosituksia.

Liiton laatimat ohjeet ovat lähes julkaisua vaille valmiit. Valmisteluprosessin loppuvaiheessa tehtiin kuitenkin päätös, että liiton verkkosivuille tehdään jäsenistömme käyttöön tarkoitettu työkalu, johon jokainen voi itse lisätä omaa työtään koskevat tiedot ja saada näin tarkemman omaa työtään koskevan henkilöstömitoitusarvion. Uskomme tämän palvelevan paremmin jäsenistön tarpeita, koska jäsenkyselynkin mukaan terveydenhoitajatyön toteutuksessa on kohtuullisen suuria paikkakuntakohtaisia eroavaisuuksia. Esim. terveydenhoitajan työhön saattaa kuulua useita työalueita, ajanvaraus voi toimia keskitetysti ja digitaalisten palveluiden osuus vaihtelee tällä hetkellä suuresti työpaikasta riippuen. Suunniteltu laskuri vaatii huolellisen testauksen ennen käyttöön ottoa ja siksi henkilöstömitoitusta koskevat ohjeet voidaan julkaista vasta vuoden 2017 puolella.

Anna lapselle raitis joulu

Terveydenhoitajaliitto on mukana tänäkin vuonna Anna lapselle raitis joulu -kampanjassa. Lue lisää.

Tietoa HPV-rokotuksista kouluterveydenhoitajille

THL on tuottanut kouluterveydenhoitajien avuksi Tiedä ja toimi -kortin ”HPV-rokotukset – suojaa syöpää vastaan”. Siinä kerrotaan lyhyesti keskeiset faktat HPV-rokotuksista. Lisäksi esitetään vinkkejä vanhempien kanssa keskusteluun ja HPV-rokotusten sujuvaan toteutukseen. Kortista pääsee linkkien kautta myös vanhemmille suunnattuun esitteeseen, lupalomakkeeseen ja 6.-luokkalaisille tytöille tarkoitettuun kirjeeseen. Kortti on ladattavissa osoitteesta http://www.julkari.fi/handle/10024/131466. Tutustu myös THL:n HPV-rokote verkkosivuun www.thl.fi/hpvrokote.

A-lomien mökkiarvonta

Jos haluat lomailla A-lomien mökeissä tai lomaosakkeissa kesän 2017 lomaviikkoina, ilmoittaudu mukaan mökkien vuokrausviikkojen arvontaan 1.–31.1.2017. Suuren kysynnän vuoksi mökkiviikot arvotaan kaikkien vuokraajien kesken.

•Arvontapäivä on 10.2.

•Mökit vuokrataan viikoksi kerrallaan (lauantai-lauantai).

•Kesälomaviikojen vuokraushinnat vuodelle 2017 löytyvät mökkien esittelysivuilta.

Lue lisää http://www.a-lomat.fi/mokit/sesonkiviikkojen_arvonta-ajat

Terveydenhoitajaliitto toivottaa kaikille hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2017!

Terveydenhoitajaliiton toimisto on suljettu 27.-30.12.2016.

Terveydenhoitajaliitto on jo useana vuonna peräkkäin tehnyt joululahjoituksen kotimaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Tänä vuonna lahjoituksen saa Suomen Mielenterveysseura. Lue lisää.

Suomen Terveydenhoitajaliitto
Mikonkatu 8 A