Suomen Terveydenhoitajaliitto ry logo
Uutiskirje lokakuu 2017
Finlandia-talo

Tervetuloa Terveydenhoitajapäiville helmikuussa!

Vuoden 2018 Terveydenhoitajapäivät järjestetään Terveydenhoitajaliiton 80-vuotisjuhlien merkeissä 15.–16.2.2018 Finlandia-talossa Helsingissä. Tarkempi ohjelma löytyy täältä.

Iltajuhla

Terveydenhoitajaliiton 80-vuotisjuhlia vietetään torstai-iltana klo 17.30 alkaen Finlandia-talon juhlavissa puitteissa. Iltaan kuuluu ripaus juhlallisuuksia, hieman huumorilla höystettyä historiaa, hyvää musiikkia ja upea juhlaillallinen. Julkistamme myös vuoden terveydenhoitajan ja muut palkittavat sekä liiton uunituoreen historiikin.

Tulethan juhlistamaan 80 vuotta täyttävää Terveydenhoitajaliittoa ja viettämään mukavaa iltaa ystävien ja yhteistyökumppaneidemme seurassa!

Posterinäyttely

Terveydenhoitajapäivillä on myös posterinäyttely. Toivomme postereita terveydenhoitajatyön ja -koulutuksen ja terveyskeskustoiminnan kehittämisestä sekä terveydenedistämishankkeista. Erinomainen tilaisuus myös opiskelijoille esitellä omia tutkimuksia.

Valitsemme 5-10 posteria. Posterin laitosta esille emme peri maksua. Jos osallistut Terveydenhoitajapäiville, perimme normaalin osallistumismaksun. Käy silloin myös ilmoittautumassa päiville!

Lähetä posteriehdotuksesi 30.11.2017 mennessä. Ilmoitamme posterin hyväksynnästä. Posterista toivomme lyhennelmää luentokirjaseemme.

Ilmoittautumislinkit Terveydenhoitajapäiville, iltajuhlaan ja posterinäyttelyyn avautuvat lokakuun aikana. Linkit löytyvät täältä.

Varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksiin halutaan asiantuntijakommentteja

Valtion ravitsemusneuvottelukunta (VRN), Opetushallitus (OPH) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ovat yhdessä laatineet varhaiskasvatukselle omat ruokailusuositukset. Pyydämme teiltä asiantuntijakommentteja ruokailusuositusten luonnokseen. Kommentointi on auki ti 14.11. klo 16:15 saakka. Lue lisää tästä.

Mobiilijäsenkortti

Jäsenkortti uudistuu – valitse mobiili tai perinteinen!

Terveydenhoitajaliiton jäsenkortti uudistuu vuoden 2018 alusta. Voit nyt vaikuttaa siihen, otatko mieluummin kännykkään ladattavan mobiilikortin vai pidätkö perinteisen, muovisen jäsenkortin (2018–2020). Muovinen kortti lähetetään joulukuussa ilmestyvän Terveydenhoitaja-lehden mukana. Opiskelijoille lähetetään automaattisesti jatkossa vain mobiilikortti.

Jos et ilmoita, kumman kortin haluat, saat automaattisesti muovisen kortin. Jälkeenpäin voit halutessasi tilata mobiilikortin.

Jos haluat mobiilikortin, tilaa se viimeistään 5.11.2017 osoitteessa

www.terveydenhoitajaliitto.fi/mobiilikortti.

Miten kortti toimii? Lue lisää tästä.

EPT
Koska on hyvä hetki – Ota päihteet puheeksi

Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään 6.–12.11.2017. EPT-viikon teemana on tänä vuonna ikäihmisten päihteidenkäytön puheeksiotto. Ehkäisevän päihdetyön viikolla kannustetaan niin ammattilaisia kuin ikääntyneiden läheisiä, ystäviä ja perheenjäseniä ottamaan päihteet rohkeasti puheeksi. Viikon slogan on Koska on hyvä hetki – Ota päihteet puheeksi.

Teemaviikon järjestää Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto, jossa on mukana myös Terveydenhoitajaliitto.

Puheeksioton tueksi on koottu runsaasti materiaalia EPT-viikon verkkosivuille osoitteeseen www.kysyminenkannattaa.fi.

MemberLogoVaaleaTausta

Oletko jo liittynyt Member+-palveluun?

Osoitteesta www.memberplus.fi. Palveluun on kerätty akavalaisille suunnattuja kiinnostavia etuja ja palveluja. Sivuston sisältö muuttuu kausittain ja etuja on otettu mukaan harkiten. Käy rekisteröitymässä palveluun!

Löydät palvelusta myös vain Terveydenhoitajaliiton jäsenille kohdennetut edut ja palvelut. Osio tulee näkyviin rekisteröidyttyäsi/kirjauduttasi sivustolle. Näin pystyt helposti tutustumaan kaikkiin palveluihin ja etuihin, joita voit jäsenyytesi kautta hyödyntää. Terveydenhoitajaliiton jäsenedut löydät edelleen myös liiton verkkosivuilta.

Seuraa member+ palvelua myös Facebookissa, jotta kuulet ensimmäisenä uutuuksista sekä erikoistarjouksista.

Levi Hotel Spa

Levi Hotel Span varauskäytäntöihin muutoksia

Levi Hotel Span varauskäytännöt ovat muuttuneet. Muutokset johtuvat muun muassa Levi Hotel Span hinnoittelukäytännön muutoksista. Lue lisää jäsensivuilta.

Mikä VESOTE? Ilmoittaudu koulutukseen

VESOTE-hanke vahvistaa ja kehittää vaikuttavaa ja tavoitteellista elintapaohjausta sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hankkeen kehittämistoimet painottavat liikkumista, ravitsemusta ja unta. Lopullisena hankkeen päämääränä on, että suomalaiset lisäävät liikkumista, vähentävät istumista, syövät monipuolisesti ja terveellisesti sekä nukkuvat paremmin.

VESOTE on yksi STM:n rahoittamista hallituksen Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta -kärkihankkeista. VESOTE kuuluu Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön -teemaan (2017–2018).

Ammattilaisten elintapaohjausosaamisen vahvistaminen koulutuksen avulla on yksi VESOTE-hankkeen toimintatavoista. Kymmenen sairaanhoitopiiriä aloittavat liikuntaneuvonnan verkkokoulutuksen syksyllä 2017. Liikuntaneuvonnan teemaan jälkeen elintapaohjauskoulutus pureutuu ravitsemuksen ja unen keskeisiin asioihin. Opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti verkko-opintoina. Tähän yhdistetään alueellisen koulutustarpeen mukaan joko lähi- ja verkkotapaamisia tai oppimis- tai kehittämistehtävän tekemistä. Useimmilla alueilla elintapaohjauskoulutus käynnistyy uudelleen kevään 2018 aikana, toteaa VESOTE-projektipäällikkö Sari Kivimäki.

Terveydenhoitajaliitto pitää tärkeänä, että hankkeessa mukana olevien sairaanhoitopiirien alueilla myös perusterveydenhuollon toimijat, esimerkiksi avosairaanhoidossa ja työterveyshuollossa työskentelevät terveydenhoitajat, osallistuvat mahdollisuuksien mukaan hankkeen koulutuksiin.

Perusterveydenhuollon puolella on eri puolilla maata olemassa lukuisia vaikuttavia elintapaohjauksen toimintamalleja. Tällaisten toimintamallien käyttöönotto, vahvistaminen sekä juurruttaminen pysyviksi toimintakäytännöiksi on myös yksi VESOTE-hankkeen tavoitteista. Tällä tavoin on mahdollista varmistaa yhtenevät ja laadukkaat elintapaohjauksen toimintamallit sekä palveluketjujen sujuvuus moniammatillisesti erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon yhteistyössä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Lisätietoa koulutuksista ja ilmoittautumisesta saa sairaanhoitopiirin VESOTE-projektikoordinaattorilta. Lue lisää tästä.

Suomen Terveydenhoitajaliitto
Mikonkatu 8 A