Suomen Terveydenhoitajaliitto ry logo
Uutiskirje maaliskuu 2017
Jukosote_2

JUKOn sotekiertue käynnistyy Kuopiosta

JUKO järjestää yhteistyössä jäsenliittojensa kanssa viidellä paikkakunnalla kaikille jäsenliittojen jäsenille avoimia sote-iltoja. Myös Terveydenhoitajaliitto on mukana. Vielä voi ilmoittautua mukaan Oulun ja Helsingin tilaisuuksiin. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan. #jukosote

Ter­vey­den­hoi­ta­jan eettiset suositukset on julkaistu

Terveydenhoitajan ammattieettiset suositukset auttavat terveydenhoitajaa ymmärtämään ammatin velvoitteet, osaamisvaatimukset ja ammatin salliman vallankäytön rajoitteet. Suositukset ovat ”terveydenhoitajan näköiset” ja juuri terveydenhoitajan työtä palvelevat suositukset, joihin kaikki terveydenhoitajat voivat sitoutua. Eettisiä suosituksia tarvitaan erityisesti omaan ammatilliseen kehittymiseen, eettiseen toimintaan yleisemminkin sekä työssä esiintyviin käytännön tilanteisiin.

Terveydenhoitajan eettiset suositukset ja niihin liittyvä huoneentaulu julkaistiin uusimman Terveydenhoitaja-lehden välissä maaliskuussa. Ne voi katsoa ja tulostaa myös liiton verkkosivuilta.

Lue lisää tästä.

Terveydenhoitajaliiton kannanotto: Yleistyöaika ei sovi ter­vey­den­hoi­ta­ja­työ­hön – asia­kas­läh­töi­nen työ kärsii

Terveydenhoitajaliitto torjuu jyrkästi kunta-alan työnantajien suunnitelmia siirtää terveydenhoitajia jaksotyöajasta yleistyöaikaan. Siirrettäessä henkilöstöä jaksotyöajasta yleistyöaikaan asiakaslähtöinen työ kärsii, palvelujen tarjonta vähenee ja mahdollisuus moniammatillisen yhteistyön tekemiseen heikentyvät. Lue lisää tästä.

Terveydenhoitajaliiton kannanotto: Neuvoloiden keskeinen tehtävä on vanhemmuuden tukeminen

Kansanedustaja Jutta Urpilainen otti Iltalehdessä 5. maaliskuuta kantaa neuvoloiden toimintaan artikkelissa Neuvolat ja perhevapaat uudistettava. Urpilaisen mukaan Suomessa on loistava neuvolajärjestelmä, mutta neuvoloista pitäisi vielä enemmän kehittää matalan kynnyksen perhekeskuksia, joista perheet voisivat hakea apua myös vanhemmuuden haasteisiin eikä keskityttäisi vain lapsen fyysisen kehityksen seuraamiseen.

Arvioiden mukaan noin 25 % asiakkaista tarvitsee tarkastusten lisäksi lisäkäyntejä terveydenhoitajan tai neuvolalääkärin vastaanotolle, mikä on selkeä osoitus siitä, että erityistuen tarpeessa olevia perheitä on, eikä tarkastuksiin varatussa ajassa ole ajallista mahdollisuutta käsitellä kaikkia asiakkaan kannalta tarpeellisia asioita. Tältä osin Terveydenhoitajaliitto jakaa kansanedustaja Urpilaisen huolen neuvolatyön kehittämisen tarpeesta.

Lue Jutta Urpilaisen haastattelu tästä.
Lue Terveydenhoitajaliiton vastaus tästä.

Tyyne luoma -stipendin hakuaikaa vielä jäljellä

Stipendejä voidaan myöntää seuraaviin tarkoituksiin:

- kansanterveystyötä, preventiivistä hoitotyötä ja terveyttä edistävään tutkimukseen
- terveydenhoitajakoulutusta tukevaan kehittämis- ja tutkimustyöhön
- terveyden edistämisen ja kansanterveystyön projekteihin sekä niissä tehtäviin selvityksiin ja tutkimuksiin
- terveydenhoitajatyön jatko-opiskeluun ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa
- koti- ja ulkomaisiin opintomatkoihin ja virkistykseen

Hakuaika päättyy 2.5.2017. Lue lisää tästä.

blog-428950_1920

Oletko jo lukenut uusimman blogikirjoituksen liiton verkkosivuilta?

Blogikirjoituksessa Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki ottaa kantaa neuvolapalvelujen valinnanvapauteen. Blogikirjoituksen voit lukea kokonaisuudessaan tästä.

Lue myös samaan aiheeseen liittyvä THL:n blogikirjoitus tästä.

Kuntavaalit 9.4.2017

Kuntavaalit järjestetään huhtikuussa

Terveydenhoitajaliiton verkkosivuilla esitellään kuntavaaliehdokkaina olevia terveydenhoitajia. Käy myös lukemassa liiton kuntavaaliteesit. Lue lisää tästä.

Oletko Terveydenhoitajaliiton jäsen ja ehdokkaana kuntavaaleissa? Vielä ehdit lähettämään oman esittelysi osoitteeseen tiina.raivo@terveydenhoitajaliitto.fi.

Banneri_Hostelli-Uutiskirje_300x250px_72dpi

Jäsenetu: Suomen Hostellijärjestö

Terveydenhoitajaliiton jäsenenä voit hyödyntää Suomen Hostellijärjestön etuja. Lue lisää tästä. Tilaa järjestön uutiskirje tästä.

Mokkilehden_kansi

Jäsenetu: A-lomat

Terveydenhoitajaliiton jäsenenä voit vuokrata A-lomien mökkejä, joita löytyy ympäri Suomen. Lue lisää tästä. Tilaa A-lomien uutiskirje tästä.

Jäsenetu: Särkänniemi

Terveydenhoitajaliiton jäsenet saavat ryhmäalennuksen Särkänniemen lipuista, kun lippuja ostetaan vähintään 20 kpl. Lue lisää tästä.

Jäsenetu: Danske Bank

Danske Bank järjestää Akavan jäsenliittojen jäsenille ilmaisen Taloustunnin

Torstaina 20.4.2017 klo 17.30 – 18.15

Suorana studiolähetyksenä lähetettävä Taloustunti on tarkoitettu erityisesti työuransa alussa oleville liiton jäsenille.

Varaudu elämään hyvin – neuvoja oman talouden rakentamiseen

• Miltä talouden tilanne näyttää – nousevatko korot, miten työllisyys kehittyy?
  • Mistä oma talous koostuu?
  • Miten lähteä rakentamaan varallisuutta ja mistä tuotto säästöille?
  • Mitä huomioida asuntolainaa otettaessa?

Ilmoittaudu kuulijaksi tästä. Ilmoittauduttuasi saat vahvistusviestissä linkin lähetykseen.

Suomen Terveydenhoitajaliitto
Mikonkatu 8 A