Suomen Terveydenhoitajaliitto ry logo
Uutiskirje maaliskuu 2018
SuomiAreena2018

Terveydenhoitajaliitto mukana SuomiAreenassa Porissa 16.-18.7. teemalla Potkukelkasta digiaikaan

Suomen Terveydenhoitajaliitolla on tänä vuonna juhlavuosi. Liiton perustamisesta tuli 30.1.2018 kuluneeksi 80 vuotta. Juhlavuotemme kunniaksi haluamme tuoda esille eri yhteyksissä ennaltaehkäisevän työn ja terveydenhoitajan työn merkityksellisyyttä kansanterveyden edistämisessä. Tähän liittyen osallistumme kesällä 2018 SuomiAreenaan. Olemme tulleet valituksi yhdeksi SuomiAreenan keskustelutilaisuuksien järjestäjäksi sekä osallistujaksi Kansalaistorille. Lue lisää.

Sopimusneuvotteluissa sopimustulos kaikille sopimusaloille

Sopimusneuvottelut saatiin päätökseen maaliskuun alkupuolella noin kaksi kuukautta jatkuneiden neuvottelujen jälkeen. Uusimmassa, tämän viikon maanantaina ilmestyneessä Terveydenhoitaja-lehdessä on neuvottelupäällikkö Harri Liikkasen laaja artikkeli aiheeseen liittyen. Artikkelissa käydään yksityiskohtaisesti läpi kukin sopimusala – Kunta-alan KVTES, Terveyspalveluala, Yksityinen sosiaalipalveluala ja YTHS – ja siinä saavutettu tulos.

Henkilöstömitoituslaskuri on avautunut jäsensivuilla

Työn kuormittavuuden mittaamiseen suunniteltu henkilöstömitoituslaskuri on avautunut jäsenistömme käyttöön liiton jäsensivuilla. Laskuri on tarkoitettu neuvoloissa työskenteleville terveydenhoitajille vuosittaisen työajan määrän arviointiin.

Terveydenhoitajan toimenkuvat ovat muokkautuneet neuvoloissa vuosien saatossa hyvin erilaisiksi kunnissa. Terveydenhoitajien työhön sisältyy neuvolatyön lisäksi usein muitakin tehtäviä ja mm. lomien pituuden ja ruokataukokäytäntöjen vaihtelut vaikuttavat käytettävissä olevaan vuosittaiseen työaikaan. Siksi ei ole tarkoituksenmukaista antaa 2000-luvun alun mukaisesti kaikkien työmäärän arviointiin yhtä lukua henkilöstömitoitussuositukseksi.

Laskurissa on huomioitu sekä äitiys- että lastenneuvolatyön asetuksen mukaiset tarkastuskerrat ja annettu suositus tarkastuksiin tarvittavasta terveydenhoitajan työajasta, jotta asetuksen mukaisista tehtävistä voidaan suoriutua. Uskomme laskurin palvelevan paremmin ja oikeudenmukaisemmin jäsenistöämme työn määrän ja kuormittavuuden arvioinnissa. Pyrimme saamamme palautteen pohjalta kehittämään laskuria ja sen toimivuutta.

Luotettavaan laskelmaan pääseminen edellyttää tarkkuutta ja huolellisuutta. On hyvin tärkeää tutustua huolellisesti käyttöohjeisiin ja noudattaa niitä tarkasti. Laskurin antama luku kertoo sen, onko käytettävissä oleva vuosittainen työaika riittävä. Jos luku on merkittävästi ­miinusmerkkinen, työtä on silloin liikaa käytettävissä olevaan työaikaan nähden.

Kirjaudu ensin jäsensivuille tästä. Jos et ole aikaisemmin kirjautunut jäsensivuille on käyttäjätunnus jäsennumerosi (ilman mahdollisia kirjaimia ja 172-tunnusta. Jäsennumerosi löytyy jäsenkortista ja Terveydenhoitaja-lehden takakannesta.) ja salasana syntymäaikasi muodossa ppkkvv. Jäsensivuilla Henkilöstömitoituslaskuri on alimmainen otsikko vasemmalla.

Palautetta laskurista voit lähettää sähköpostitse osoitteeseen

aija.saarinen@terveydenhoitajaliitto.fi. Kirjoita aihekenttään otsikoksi PALAUTETTA LASKURISTA.

Jäsenhankintakampanja on käynnissä koko vuoden

Terveydenhoitajaliitto täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi liitolla on käynnissä 80-vuotisjuhlakampanja. Sinä Terveydenhoitajaliiton jäsen: hanki nyt liittoon uusi varsinainen jäsen ja saat itsellesi GoGiftin 50 euron arvoisen Superlahjakortin. Myös uusi jäsen saa samanarvoisen lahjakortin. Lue lisää osoitteista www.terveydenhoitajaliitto.fi/jasenyys ja www.terveydenhoitajaliitto.fi/juhlavuosikampanja.

Lisäksi joulukuussa 2018 arvotaan 500 € Superlahjakortti kaikkien jäseniä hankkineiden suosittelijoiden kesken.

Kun uusi jäsen liittyy liittoon, hän kirjoittaa suosittelijan nimen ja sähköpostiosoitteen liittymislomakkeeseen lisätietojen kohdalle. Näin liitto saa tiedon sekä uudesta jäsenestä että suosittelijasta. Suosittelijan sähköpostiosoite on tärkeä tieto, sillä GoGift lähettää lahjakortin suoraan sähköpostiin.

Lähetämme myös kahdeksan erillistä kampanjauutiskirjettä tämän vuoden aikana. Seuraa siis sähköpostiasi!

Tyyne Luoma -stipendihaku 2018 käynnissä

Stipendejä myönnetään terveydenhoitajille, jotka ovat liiton jäseniä ja työkentällään erityisesti ansioituneita. Hakemukset tulee lähettää viimeistään 30.4.2018 liiton toimistoon. Lue lisää stipendin myöntämiskriteereistä ja hakemuksen lähettämisestä tästä.

Muistathan vastata täydennyskoulutuskyselyyn!

Lähetimme kaikille (varsinaisille) jäsenille täydennyskoulutuskyselyn sähköpostitse maanantaina 19.3.

Kiitos kaikille niille, jotka ovat kyselyyn jo vastanneet! Vielä ehdit lähettää vastauksesi, sillä vastausaikaa on 8.4.2018 asti.

blog-428950_1920

Blogikirjoituksia liiton verkkosivuilla

Oletko käynyt jo lukemassa liiton verkkosivuilta blogikirjoituksia? Uusimmassa kirjoituksessa ”Neuvolan kotikäynti kunniaan” liiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki kirjoittaa mm. siitä, miksi nimenomaan terveydenhoitajan kannattaa tehdä neuvolan kotikäynti. Lue blogikirjoitusta tästä.

THL:n verkkologo

Kansanterveyspäivää vietetään 13. huhtikuuta

Kansanterveyspäivää vietetään 13.4.2018 THL:ssa Helsingissä. Kansanterveyspäivän aikana kuullaan FinTerveys 2017 -tutkimuksen keskeisiä tuloksia ja käsitellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ajankohtaisia aiheita. Tilaisuudessa pohditaan alan asiantuntijoiden alustusten pohjalta, miten terveys on Suomessa kehittynyt ja miten ajankohtaisiin terveyshaasteisiin vastataan. Lisäksi keskustellaan väestön terveysseurannan tavoitteista ja merkityksestä tulevassa maakunta- ja sote-uudistuksessa. Lisätietoa, päivän ohjelma ja ilmoittautumislinkki ovat osoitteessa www.thl.fi/kansanterveyspaiva.

Tilaisuus on maksuton. Kansanterveyspäivää voi seurata suorana myös netissä, linkki tulee Kansanterveyspäivän sivulle: www.thl.fi/kansanterveyspaiva Tilaisuuden seuraaminen netin kautta ei vaadi ilmoittautumista.

Sydänliitto

Sydänliitto: OTA-työvälineitä voimavaraistavaan elintapaohjaukseen

Asiakkaan motivaation herättelyyn ja omien ratkaisujen löytymiseen on kehitetty OTA eli Oman Terveyden Avaintekijät -ohjauskartta. OTA-aineisto toimii ikään kuin karttana, jonka avulla suunnistetaan kohti omia terveyttä tukevia valintoja. Sydänliitto on työstänyt aineiston yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Ota käyttöön maksuton aineisto osoitteessa https://sydanliitto.fi/ammattilaisnetti.

OTA-menetelmään on tarjolla myös tilauskoulutusta. Lue lisää https://sydanliitto.fi/elintapaohjauskoulutukset

Skoopin kevätkoulutus 23.4.2018: Pulmia perheessä

Kaipaatko tukea ja tietoa tilanteisiin, joissa lapsella/nuorella tai perheessä on sairaus tai vakava ongelma? Tilanteet voivat tulla esille kouluterveydenhuollon laajojen tarkastusten, opiskeluterveydenhuollon tarkastusten tai usein myös ongelma- tai oirelähtöisen yhteydenoton kautta. Tunnemmeko riittävän hyvin hoitojärjestelmän koko perhettä koskevia toimintamalleja, jotta osaamme "puhaltaa yhteen hiileen" muiden perhettä hoitavien ja hoidosta vastaavien kanssa? Nuoren syömishäiriö tai esim. yhden perheenjäsenen päihdeongelma vaikuttaa kaikkiin perheessä. Koulutuksen tavoitteena on tuoda esille perhenäkökulmaa ja esitellä koko perheen huomioon ottavia hoitomalleja.

Suomen koulu- ja opiskeluterveyden yhdistys Skooppi ry järjestää koko päivän kestävän koulutuksen maanantaina 23.4.2018 Allergiatalolla Helsingissä. Lue lisää koulutuksesta ja ilmoittaudu mukaan https://skooppi.fi/ajankohtaista/skoopin-kevatkoulutus-23-4-2018/

Apua änkyttäjille

Onko asiakkaanasi änkyttävä lapsi, nuori tai aikuinen? Suomen änkytysyhdistys järjestää STEA:n tukemana osallistujille ilmaisia kursseja, joihin on hakuaika käynnissä parhaillaan. Lue lisää tästä http://www.ankytys.fi/kurssit.

4–9-vuotiaille änkyttäville lapsille ja heidän perheilleen tarkoitetun voimavarakeskeisen perhekurssin viimeinen hakupäivä on jo 6.4.2018. www.ankytys.fi/kurssi_pienetlapset_2018

Suomen Terveydenhoitajaliitto
Mikonkatu 8 A