Suomen Terveydenhoitajaliitto ry logo
Uutiskirje syyskuu 2018
th-päivät_teksti alla

Ilmoittautuminen maaliskuun 2019 Terveydenhoitajapäiville on alkanut!

Ensi vuonna Terveydenhoitajapäivät pidetään Rovaniemellä 14.–15.3.2019. Voit jo ilmoittautua päiville tästä linkistä.

Lähetämme lähiviikkoina uutiskirjeen, jossa kerromme yksityiskohtaisesti Terveydenhoitajapäivien aikataulusta ja ohjelmasta.

Terveydenhoitajapäivien 2019 teemana on Terveydenhoitaja lähellä ihmistä – tukena työssä ja perheiden arjessa.

Puheenvuorojen aiheina ovat mm.:

• Vanhemmuus ja perheiden arki
  • Neuvolatyö perhekeskuksissa
  • Imetyksen uusi toimintaohjelma
  • Nuuska ja muut päihteet nuorten arjessa
  • Nuorten ehkäisy
  • Toimiva kotihoito
  • Työntekijän oma työssä jaksaminen
  • Opiskelijoiden ohjaus

Katso videokooste viime vuoden Terveydenhoitajapäivistä ja virittäydy ensi vuoden päivien tunnelmaan!

Terveydenhoitajaliiton julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto on päättymässä – ohjeita toisen liiton työtaistelujen varalle

Terveydenhoitajaliiton kunta-alaa ja yksityistä terveyspalvelualaa koskenut määräaikainen ylityö- ja vuoronvaihtokielto päättyy tänään perjantaina 28.9.2018 klo 23.59. Työtaistelutoimenpiteellä vastustetaan maan hallituksen suunnitelmia helpottaa irtisanomisia alle 20 hengen yrityksissä.

Terveydenhoitajaliiton jäsenet työskentelevät ylityö- ja vuoronvaihtokiellon päättymisen jälkeen aivan normaalisti. Mikäli Terveydenhoitajaliitto julistaa uusia työtaistelutoimenpiteitä, tiedotetaan niistä erikseen.

Lue ohjeita toisen liiton työtaistelujen varalle.

Ainu-stipendiä ja viestintäpalkintoa ehtii vielä hakea

Hakuaika päättyy 31.10.2018.

Ainu-stipendi myönnetään odottavien ja lapsiperheiden parissa tapahtuvan terveydenhoitajatyön tukemiseksi ja kehittämiseksi. Lue lisää: Ainu-stipendi.

Viestintäpalkinto myönnetään mm. viestinnällisestä toiminasta terveydenhoitaja- tai audionomityön tunnetuksi tekemiseksi. Lue lisää: Vuoden viestintäpalkinto

Imeväisikäisten lasten uudet suositukset D-vitamiinivalmisteista otetaan käyttöön heti

Valtion ravitsemusneuvottelukunta on antanut yhdessä THL:n kanssa uudet suositukset alle yksivuotiaiden lasten D-vitamiinivalmisteiden käytöstä. Käyttösuositusten muutosten taustalla on EU:n asetus, jonka perusteella äidinmaidonkorvikkeiden ja vieroitusvalmisteiden D-vitamiinipitoisuuksia nostetaan Euroopassa. Uusia, entistä D-vitamiinipitoisempia tuotteita alkaa tulla Suomessa kauppoihin jo lokakuun alussa. D-vitamiinivalmisteen käytössä on otettava jatkossa yksilöllisesti huomioon lapsen käyttämän äidinmaidonkorvikkeen tai vieroitusvalmisteen määrä.

Täysimetettyjen ja alle 500 ml/vrk äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta nauttivien lasten D-vitamiinivalmisteen käyttösuositus pysyy samana, eli on edelleen 10 µg/vrk. Äidinmaidonkorviketta tai vieroitusvalmistetta 500–800 ml/vrk nauttivilla lapsilla D-vitamiinivalmisteen käyttösuositus on 6 µg/vrk. Yli 800 ml nauttivilla lapsilla käyttösuositus on 2 µg/vrk. Uusi suositus otetaan käyttöön heti. Sitä sovelletaan kaikilla lapsilla samalla tavalla riippumatta siitä, ovatko lapsella käytössä olevat äidinmaidonkorvikkeet tai vieroitusvalmisteet nykyisten vai uusien D-vitamiinipitoisuuksien mukaisia.

Uutinen VRN:n verkkosivuilla
Lisätietoa THL:n verkkosivuilla ja katso myös usein kysytyt kysymykset

STM:n kuntainfo asiasta

Koulutusta vatsavaivoista ja niiden hoidosta

Verman ja Terveydenhoitajaliitto ovat järjestäneet yhteistyössä koulutuksen yleisistä lasten ja nuorten toiminnallisista vatsavaivoista ja niiden hoidosta jo usealla paikkakunnalla ympäri Suomen. Koulutus on tarkoitettu neuvola- ja kouluterveydenhoitajille.

Koulutusta on jäljellä vielä muutamalla paikkakunnalla:

Lahti 9.10. Ilmoittaudu tästä mukaan 2.10. mennessä
Hyvinkää 16.10. Ilmoittaudu tästä mukaan 9.10. mennessä
Lohja 30.10. Ilmoittaudu tästä mukaan 23.10. mennessä

Imetyspäivän seminaaria voi seurata etänä

Imetyspäivän seminaarissa on tänäkin vuonna mukana monipuolinen ohjelma. Vivien Swanson skotlantilaisesta Stirlingin yliopistosta kertoo imetykseen liittyvästä stressistä ja kuinka perheen saama tuki voi siinä auttaa. Seminaari tarjoaa myös työkaluja asiakkaan arvostavaan kohtaamiseen, tutkimustietoa keskosvauvojen äitien jaksamisesta, imetyksestä ja vuorovaikutussuhteesta sekä lastenlääkärin mahdollisuuksista tukea täysimetystä. Paneelissa pohditaan vauvamyönteisyysprosessia ja sitä, milloin ja miten Suomeen saadaan vauvamyönteisiä neuvoloita. Seminaarin avauspuheenvuoron pitää Terveydenhoitajaliiton entinen puheenjohtaja Leila Lehtomäki. Seminaari järjestetään Imetysviikolla 2. lokakuuta klo 8.30–16.30 Helsingissä, Metropolia ammattikorkeakoulun juhlasalissa, Bulevardi 31.

Seminaari on maksuton ja sitä voi seurata myös etäyhteyden kautta tietokoneella (mobiililaitteilla yhteyden sujuvuutta ei voida taata). Katso tästä päivän ohjelma, aikataulu ja lisätietoa. Seminaarin järjestävät yhteistyössä Imetyksen tuki ry, Folkhälsan, Ensi- ja turvakotien liitto, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Terveydenhoitajaliitto, Kätilöliitto sekä Suomen Vauvamyönteisyyskouluttajat.

Hiihtomäentien asunnossa putkiremontti

Hiihtomäentien asuntoon (taloyhtiöön) on tulossa putkiremontti, jonka aikana emme voi vuokrata asuntoa. Asunto on näillä näkymin poissa käytöstä 1.10.2018–31.5.2019. Jos asunto vapautuu vuokrauskäyttöön aikaisemmin, tiedotamme siitä liiton verkkosivuilla ja uutiskirjeessä.

Sydänliitto
Testit virittävät motivoivaan keskusteluun

Sydänliiton ammattilaisnetissä on elintapatestejä, joiden avulla asiakkaan motivaatiota ruokatottumuksien  muutokseen on mukava ja helppo herätellä. Testit on kehitetty yhteistyössä ammattilaisten kanssa.

Ota käyttöön maksuton aineisto.

Suomen Terveydenhoitajaliitto
Mikonkatu 8 A