Ajankohtaista

2.12.2017 Terveydenhoitajaliiton edustajisto 2.12.2017: Terveydenhoitajat tärkeä linkki lastensuojelussa – terveydenhoitajaresurssit saatava pikaisesti kuntoon

Terveydenhoitajaliitto on erittäin huolissaan etenkin neuvoloissa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien kasvavasta työmäärästä sekä uusista velvoitteista ja tehtävistä, joita ei huomioida terveydenhoitajaresursseissa. Erityisen suuri ongelma on useissa kasvukunnissa ja suurissa kaupungeissa, joissa kunnat eivät palkkaa riittävästi terveydenhoitajia, vaikka asiakasmäärät kasvavat. – Terveydenhoitajien jaksaminen on äärirajoilla ja sairauspoissaolot ovat lisääntyneet, toteaa Terveydenhoitajaliiton edustajiston puheenjohtaja Marianne Mäki-Jouppi.

20.11.2017 Ammattitaitoinen henkilöstö on lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin turva

Lapsille ja nuorille on laissa turvattu oikeus saada opetusta ja kasvatusta sekä opiskeluhuollon ja kouluterveydenhuollon palveluita päteviltä ammattilaisilta. Näin muistuttavat Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Suomen Terveydenhoitajaliitto, Suomen Psykologiliitto sekä Koulukuraattorit ry tänään Lasten oikeuksien päivänä.

28.11.2017 Anna lapselle raitis joulu -kampanjalla 20. juhlavuosi – myös Terveydenhoitajaliitto osallistuu kampanjaan

Anna lapselle raitis joulu -kampanja juhlii tänä vuonna 20. juhlavuottaan! Kampanjan uudistunut ilme pysäyttää pohtimaan päihteiden käytön seurauksia sekä lasten murtuneita kokemuksia ja muistoja. Valtakunnallisen kampanjan järjestäjät vetoavat kaikkiin aikuisiin, jotta he antaisivat lapsille raittiin joulun – juhlan, joka tarjoaa turvallista ja vastuullista seuraa.

Blogit

7.11.2017 10.46Välitänkö ottaa puheeksi? Maria Kauppinen, terveydenhoitaja, kotihoidon ohjaaja

Kaunis ja tyylillä sisustettu koti tai raivaussiivousta kipeästi kaipaava kämppä. Molemmat ja kaikenlaiset kodit kätkevät oviensa taakse monenlaista elämää ja tarinaa.

Lue lisää | 0 Kommenttia

17.10.2017 8.56Terveydenhoitajien osaaminen laaja-alaiseen käyttöön kunnissa Laura Ortju, terveydenhoitaja, kasvatusohjaaja

Sote, Hyte, Lape, Neva, Hype, Late – ja niin edelleen. Vaikka olisi kuinka ajan hermoilla, menevät lukuisat eri lyhenteet, hankkeet ja toimintamallit väkisinkin välillä sekaisin.

Lue lisää | 0 Kommenttia

29.8.2017 9.00Sotelaisten työhyvinvointi – pitääkö olla huolissaan? Leila Lehtomäki, puheenjohtaja

Työelämä muuttuu ja muutosvauhti on kova. Näkyvissä ei ole merkkejä vähenemisestä, päinvastoin, muutosvauhti tulee kiihtymään entisestään. Pitkittyvä sote-uudistuksen valmistelu aiheuttaa työntekijöissä epävarmuutta tulevasta, ja jatkuvat toiminnan tehostamisvaatimukset ja -toimenpiteet kuormittavat työntekijöitä. Tämä ei voi olla vaikuttamatta sotelaisten työhyvinvointiin.