Ajankohtaista Terveydenhoitajaliitossa

28.11.2017 12.33

Anna lapselle raitis joulu -kampanjalla 20. juhlavuosi – myös Terveydenhoitajaliitto osallistuu kampanjaan

Anna lapselle raitis joulu -kampanja juhlii tänä vuonna 20. juhlavuottaan! Kampanjan uudistunut ilme pysäyttää pohtimaan päihteiden käytön seurauksia sekä lasten murtuneita kokemuksia ja muistoja. Valtakunnallisen kampanjan järjestäjät vetoavat kaikkiin aikuisiin, jotta he antaisivat lapsille raittiin joulun – juhlan, joka tarjoaa turvallista ja vastuullista seuraa.

Loma- ja vapaa-ajat rakentavat merkittävällä tavalla lasten ja aikuisten suhdetta. Silloin tehdyt valinnat vaikuttavat ratkaisevasti arkeen ja pitkälle elämään. Erityisesti onnistuneilla juhla-ajoilla on tärkeä vaikutus lasten kehitykseen ja muistoihin. Valitettavan usein suomalaisten lasten joulumuistoihinkin liittyy aikuisten päihteiden käyttöä. Ne vaikuttavat loppuelämän ajan.

Sen sijaan raittiit joulut, kuten myös muut juhlat, rakentavat merkittävällä tavalla lapsen tasapainoista kehitystä ja myönteistä tulevaisuutta. Perheiden on tärkeää viettää yhteistä päihteetöntä aikaa, niin että lasten kokemus turvallisesta ja huolehtivasta elinympäristöstä vahvistuu – niin arjessa kuin juhlassakin. Näin turvataan lasten terveellinen kasvupohja ja onnistuneet lähtökohdat koko elämää varten.

Valtakunnallinen kampanja on esillä marras–joulukuussa eri tiedotusvälineissä ja toimintaympäristöissä. Kampanjan julistetta on esillä tuhansia eri puolilla Suomea. Julisteita on nähtävissä muun muassa neuvoloissa, päiväkodeissa, kouluissa, kirjastoissa, kuntien toimipaikoissa sekä yhdistysten ja seurakuntien tiloissa. Yle esittää kampanjan tv-tietoiskua viikoilla 51 ja 52 Yle TV1 ja Yle Fem -kanavillaan. Kampanjan materiaaleja voi vapaasti hyödyntää ja tulostaa kampanjan verkkosivuilta www.annalapselleraitisjoulu.fi.

Vuonna 2017 Anna lapselle raitis joulu -kampanjassa ovat mukana Raittiuden Ystävät ry:n kanssa Terveydenhoitajaliitto, A-kiltojen Liitto ry, Eesti Karskusliit – Viron Raittiusliitto, Ehkäisevä päihdetyö A-klinikka Hämeenlinna, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Elämäni Sankari ry, Ensi- ja turvakotien liitto, ETRA-liitto, Förbundet Hem och Skola, Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirasto – Aikuisten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, Helsingin Kouluraittiuspiiri, Koulutus Elämään säätiö, KRAN rf, Kristillinen Terveys- ja Raittiusjärjestö, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Myllyhoitoyhdistys ry, Naistenkartano, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik, Pelastakaa Lapset ry, Radio Foni, Radio Pori, Raittiuden Ystävien Urheiluliitto, Sininauhaliitto ry, Sininuorisoliitto Sinuli, SOS-Lapsikylä, Suomen ASH ry, Suomen Punainen Risti, Suomen Valkonauhaliitto, Suomen Vanhempainliitto, Viron Raittiusliitto ja Yle.