Ajankohtaista Terveydenhoitajaliitossa

1.12.2018 12.00

Leila Lehtomäki Terveydenhoitajaliiton kunniapuheenjohtajaksi

Terveydenhoitajaliiton entinen puheenjohtaja, TtT Leila Lehtomäki on kutsuttu liiton kunniapuheenjohtajaksi liiton edustajiston kokouksessa 1.12.2018.

Leila Lehtomäki toimi Terveydenhoitajaliiton puheenjohtajana kolmella kaudella 4.4.2009 - 31.8.2018, yhteensä reilut 9 vuotta. Hän siirtyi eläkkeelle syyskuussa 2018. Lehtomäki uudisti puheenjohtajana liittoa merkittävästi: esimerkiksi vuonna 2012 liitto siirtyi keskusjärjestö STTK:sta korkeasti koulutettujen Akavaan ja vuonna 2013 neuvottelujärjestö vaihtui KTN:stä Julkisalan koulutettujen JUKOon. Myös liiton sääntöuudistus toteutettiin vuonna 2013, jolloin päätöksentekoa joustavoitettiin ja nopeutettiin sekä jäsenten vaikuttamismahdollisuuksia lisättiin. Myös opiskelijat otettiin vahvemmin mukaan liiton toimintaan.

– Kun aloitin Terveydenhoitajaliiton puheenjohtajana, halusin määrätietoisesti lähteä uudistamaan liittoa ja sen rakenteita. Lähtökohtana oli tarve vahvistaa ja turvata liiton asemaa ja vaikuttamismahdollisuuksia edunvalvonnassa. Olen ollut etuoikeutettu voidessani omalta osaltani olla kehittämässä Terveydenhoitajaliitosta vahvaa liittoa, joka on aktiivinen ammattikunnan puolestapuhuja ja terveydenhoitajien työn tukija. On suuri kunnia saada tulla kutsutuksi kunniapuheenjohtajaksi, Leila Lehtomäki toteaa.

Leila Lehtomäki on aktiivisesti lähes koko uransa ajan sekä työssään että erilaisissa työryhmissä ja projekteissa ollut mukana kehittämässä ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, terveydenhoitajakoulutusta ja perusterveydenhuoltoa maakunnallisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla.

– On ollut hienoa saada tehdä työtä terveydenhoitajan työn saralla hyvin monipuolisissa tehtävissä. Koko työurani olen työskennellyt terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ja sairauksien ennaltaehkäisyn ja toimivan perusterveydenhuollon eteen. Koen, että työni on ollut täynnä tarkoitusta, Leila Lehtomäki toteaa.

Koulutukseltaan Leila Lehtomäki on sairaanhoitaja (1975), kätilö (1977), terveydenhoitaja (1980) ja terveystieteen tohtori (2009).  Lisäksi hänellä on sairaanhoidon opettajan pätevyys (1982).

Terveydenhoitajaliiton kunniapuheenjohtajaksi voidaan kutsua henkilö, joka on pitkäaikaisesti ja erittäin ansiokkaalla tavalla liiton puheenjohtajana osallistunut liiton toimintaan: vaikuttamalla liittotasolla edistäen toiminnallaan erityisen merkittävästi liiton tarkoituksen ja tehtävien toteutumista, vaikuttamalla merkittävästi liiton ja terveydenhoitotyön edistämiseksi valtakunnan tasolla sekä vaikuttamalla merkittävästi terveydenhoitotyön edistämiseksi kansainvälisellä tasolla. Liiton kunniapuheenjohtajia voi olla vain yksi kerrallaan.

Lisätiedot:

Marianne Mäki-Jouppi, edustajiston puheenjohtaja, marianne.maki-jouppi@anvianet.fi, puh. 040 510 3328

Tiina Mäenpää, Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja, tiina.maenpaa@terveydenhoitajaliitto.fi, puh. 044 542 0557