Ajankohtaista Terveydenhoitajaliitossa

19.9.2018 14.02

Terveydenhoitajaliitto aloittaa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon

Terveydenhoitajaliitto aloittaa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon keskiviikkona 26.9.2018 kello 6.00 ja se päättyy perjantaina 28.9.2018 klo 23.59.

Kielto ei koske virkasuhteisia Terveydenhoitajaliiton jäseniä eikä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn eikä Terveyspalvelualan Unionin luottamusmiehinä toimivia Suomen Terveydenhoitajaliiton jäseniä.

Ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa ovat velvollisia noudattamaan Terveydenhoitajaliiton jäsenet, jotka työskentelevät työsopimussuhteessa seuraavilla sopimusaloilla:

• Kunnat ja kuntayhtymät (Kuntatyönantajat KT)

• Terveyspalveluala (Hyvinvointialan liitto)

Miksi Terveydenhoitajaliitto on julistanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon?

Terveydenhoitajaliitto vastustaa maan hallituksen suunnitelmia helpottaa työntekijöiden yksilöperusteista irtisanomista alle 20 hengen yrityksissä. Tämä toimenpide on poliittinen työtaistelu ja mielenilmaus, joka kohdistuu maan hallituksen edellä mainittuja suunnitelmia vastaan.

Terveydenhoitajaliiton jäseniä työskentelee myös pienissä terveysalan ja sosiaalialan yrityksissä eikä tällaista eriarvoisuutta ja epävarmuutta lisäävää lakiesitystä pidä viedä eteenpäin. Terveydenhoitajaliiton mielestä on tärkeää puolustaa myös pienemmissä yrityksissä työskentelevien työsuhdeturvaa. Tulevaisuudessa mahdollisen maakunta- ja sote-uudistuksen toteuduttua terveydenhoitajat voivat yhä useammin työskennellä pienissä terveydenhuollon ja sosiaalialan yrityksissä.

Luo ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon liittyvät ohjeet täältä.

Lisätiedot:

Harri Liikkanen, neuvottelupäällikkö, puh. 040 566 5715, harri.liikkanen@terveydenhoitajaliitto.fi