Ajankohtaista Terveydenhoitajaliitossa

18.4.2018 15.07

Terveydenhoitajaliitto: Kestämätöntä henkilöstöpolitiikkaa Vantaan kaupungilta

Suomen Terveydenhoitajaliitto paheksuu Vantaan kaupungin henkilöstöpolitiikkaa, jolla eriarvoistetaan vakinaisen hoitohenkilökunnan ja henkilöstövuokrausyritys Seuren kautta hankittavan sijaistyövoiman palvelussuhde-etuja.

Samaan aikaan, kun kunta-alan henkilöstö on joutunut hyväksymään ns. kilpailukykysopimuksen myötä työajan pidennyksen ja lomarahojen leikkauksen, tarjotaan henkilöstövuokrausyrityksen kautta rekrytoitaville sijaisille huomattavasti parempia palvelussuhteen ehtoja ja erityispalkkioita kuin mitä vakinaiselle henkilöstölle maksetaan.

Vaikka uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin sisäänajo ja kouluttautuminen sen käyttöön ovat erityisen haasteellinen tehtävä, Vantaan kaupungin toiminta on Terveydenhoitajaliiton mielestä kestämättömällä pohjalla ja lisäksi lyhytnäköistä.

– Työnantajan pitäisi ennalta miettiä suunnittelemiensa toimien vaikutuksia myös koko hoitohenkilöstön työhyvinvoinnin ja organisaation tuloksellisuuden näkökulmista. On aivan selvää, että vakinaista henkilöstöä sorsivat ratkaisut aiheuttavat työpahoinvointia ja työmotivaation rapautumista. Vantaan kaupungin voi ennustaa häviävän tällä ratkaisulla paljon sitä asiantuntevaa työpanosta, jota esimerkiksi vaativaa asiantuntijatyötä tekevät terveydenhoitajat Vantaan kaupungille ja sen asukkaille vauvasta vaariin antavat, toteaa Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki.

Terveydenhoitajaliiton mielestä työnantajan, eli Vantaan kaupungin, ja henkilöstön edustajien olisi pikimmiten istuttava yhteiseen pöytään miettimään sitä, miten työpahoinvoinnin kasvu torjuttaisiin ja miten kannustavan palkkauksen elementtejä voidaan ottaa käyttöön vakinaisen henkilöstön pysyttämiseksi kaupungin palveluksessa.

Lue lisää tästä linkistä: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005644392.html.

Lisätiedot:

neuvottelupäällikkö Harri Liikkanen, puh. 040 566 5715, harri.liikkanen@terveydenhoitajaliitto.fi