Ajankohtaista Terveydenhoitajaliitossa

17.9.2018 9.52

Yksilöperusteista irtisanomissuojaa ei saa heikentää – Terveydenhoitajaliitto valmistelee järjestöllisiä toimia

Suomen Terveydenhoitajaliitto vastustaa maan hallituksen suunnitelmia helpottaa työntekijöiden yksilöperusteista irtisanomista alle 20 hengen yrityksissä.

– Terveydenhoitajaliiton jäseniä työskentelee myös pienissä terveysalan ja sosiaalialan yrityksissä eikä tällaista eriarvoisuutta ja epävarmuutta lisäävää lakiesitystä pidä viedä eteenpäin, toteaa Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Tiina Mäenpää.

Maan hallituksessa irtisanomissuojan heikentämistä on perusteltu mm. tuottavuuden ja tuloksellisuuden parantamisella. Lyhyen aikavälin tuottavuuden ja tuloksellisuuden markkinanäkökulma ei sovi ollenkaan ennaltaehkäisevän terveydenhuollon tarkasteluun, koska ennaltaehkäisevän työn tavoitteet ulottuvat koko elämän mittaiseen elintapojen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseen ”vauvasta vaariin”. Ennaltaehkäisevä työ vaatii pitkäjänteisyyttä.

Mahdollinen maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus pirstaloi palvelujen tuottamista, ja tulevaisuudessa terveydenhoitajia voi toimia entistä enemmän juuri tällaisissa pienissä yrityksissä sekä terveys- että sosiaalipalveluissa.

Terveydenhoitajaliiton hallitus päätti 15.9.2018 antaa valtuudet puheenjohtajalleen valmistella mahdollisia järjestöllisiä toimia. Järjestöllisten toimien yksityiskohdat ja alkamisajankohdat kerrotaan myöhemmin.

Lisätiedot:

Harri Liikkanen, neuvottelupäällikkö, puh. 040 566 5715, harri.liikkanen@terveydenhoitajaliitto.fi
Tarja Leinonen, järjestöpäällikkö, puh. 050 359 7827, tarja.leinonen@terveydenhoitajaliitto.fi