Terveydenhoitajaliiton blogi

Ajankohtaisia blogikirjoituksia terveydenhoitajien ja audionomien työstä, ammatista ja koulutuksesta.
22.2.2017 9.00

Terveydenhoitajapäivät 2017 onnistuivat yli odotusten

Aija Saarinen, Terveydenhoitajaliiton kehittämispäällikkö

Noin vuosi sitten käynnistyi vuoden 2017 Terveydenhoitajapäivien suunnittelu. Muutama viikko Terveydenhoitajapäivien jälkeen voin hyvillä mielin todeta: ”Me teimme sen yhdessä! Me onnistuimme!”.

Noin vuosi sitten käynnistyi vuoden 2017 Terveydenhoitajapäivien suunnittelu. Jo aiemmin oli jäsenistöltämme tullut toiveita siitä, että Terveydenhoitajapäivät voitaisiin järjestää laivalla. Koskaan aiemmin Terveydenhoitajapäivien historiassa ei näin oltu toimittu. Ehdotus oli kuitenkin kiinnostava ja avasi uudenlaisia mahdollisuuksia koulutuspäivien toteutukselle. Toki ajatus laivalla järjestetyistä koulutuspäivistä herätti myös paljon kysymyksiä ja ehkäpä hieman epäilyksiäkin. Sujuuko kaikki hyvin ja toimiiko risteilyn ja koulutuspäivien yhdistäminen? Muutama viikko Terveydenhoitajapäivien jälkeen voin kuitenkin hyvillä mielin todeta: ”Me teimme sen yhdessä! Me onnistuimme!”.

Musiikkiteatterikoulu Skenen ihanien, lahjakkaiden nuorten musiikkiesitys oli täynnä energiaa, joka kantoi mielestäni läpi koulutuspäivien. Teema ”Terveydenhoitaja asiakkaan tukena nyt ja tulevaisuudessa” piti sisällään paljon ajankohtaista ja kaiken ikäisille asiakkaille suunnattua tietoa, mutta myös paljon yhteisöllisyyttä, keskusteluja ja hyvää fiilistä. Avajaisluennon kurkistus sähköisten palveluiden maailmaan ja geeniteknologian avaamiin mahdollisuuksiin herätti ajatuksia, mutta vahvisti toisaalta sitä näkemystä, että kohtaamisia tarvitaan tulevaisuudessa ehkä aiempaakin enemmän. Mikään sähköinen palvelu ei tulevaisuudessakaan voi korvata toisen ihmisen kohtaamista eikä myöskään terveydenhoitajatyötä.

Luennoitsijoiksi saimme alojensa huippuosaajia ja vierailu Tukholmassa mahdollisti sen, että ruotsalaiset kollegamme pääsivät kertomaan naapurimaamme terveydenhoitajan työstä ja koulutuksesta sekä mm. Ruotsissa jo aiemmin toteutetun terveydenhuollon valinnanvapauden sekä lisääntyneen maahanmuuton vaikutuksista terveydenhoitajan työhön. Terveydenhoitajapäivillä juhlimme myös 100-vuotiasta Suomea. Pääjohtaja emeritus Pekka Puskan juhlaluento johdatti kuulijat sadan vuoden aikana maassamme toteutettuun terveyden edistämistyöhön, työhön, jossa terveydenhoitajien rooli on ollut todella merkittävä.

Puitteet ja käytännön järjestelyt Viking Line Mariellalla toimivat loistavasti. ”Private shopping” saattoi tosin keventää kukkaroa ja toisaalta lisätä matkalaukun painoa, mutta naisnäkökulmana täytyy todeta, että yleensä shoppailulla on piristävä vaikutus. Aivan auditorion vieressä sijainneelta näyttelyosastolta kaikui luentotaukojen aikana iloinen puheensorina ja vielä illallakin viihdyimme yhdessä. Itseäni ilahdutti erityisesti suuri ja aktiivinen opiskelijoiden joukko, joka oli eri puolilta Suomea lähtenyt mukaan koulutuspäivillemme. Siis vielä kerran lämmin kiitos kaikille, jotka vaikuttivat koulutuspäiviemme onnistumiseen!

Vuoden kuluttua tapaamme Terveydenhoitajapäivillä Joensuussa, kaupungissa, jonka kauneus lumosi ainakin itseni, kun viime syksynä siellä vierailin. Leevi and the Leavingsin sanoin: Minä lähden Pohjois-Karjalaan…….

Terveydenhoitajapäivien esitykset ovat osoitteessa https://www.terveydenhoitajaliitto.fi/ammatti/terveydenhoitajapaivat/terveydenhoitajapaivat_2017

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja