Terveydenhoitajaliiton blogi

Ajankohtaisia blogikirjoituksia terveydenhoitajien ja audionomien työstä, ammatista ja koulutuksesta.
25.1.2018 14.35

Terveydenhoitajien ja audionomien asema turvataan parhaiten JUKOn sopimuksissa

Harri Liikkanen, neuvottelupäällikkö

Viimeaikainen julkinen ja some-keskustelu kunta-alan sopimusneuvotteluista on pyörinyt vilkkaasti erillisen ns. hoitajasopimuksen ympärillä. Koulutettujen hoitajien neuvottelujärjestö KoHon suunnalta erityisesti Tehy on esittänyt tavoitteekseen erillisen hoitajasopimuksen rakentamisen jo nyt käytävissä neuvotteluissa.

Tämä siitä huolimatta, että Tehy viime syksynä yhdessä muiden järjestöjen ja Kuntatyönantajat KT:n kanssa sopi siitä, että kunta-alan sopimusrakenteen uudistamisen neuvotteluja jatketaan keväällä 2018, kun ensin on saatu jäsenistön palkka- ja palvelussuhteita koskevat neuvottelut valmiiksi ja sopimukset tehdyiksi sekä maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen keskeiset elementit ovat tiedossa.

Terveydenhoitajien ja audionomien kannalta on ensiarvoista, että sopimusratkaisuissa edistetään erityisesti ennaltaehkäisevän terveydenhuollon asiantuntijatyön asemaa. Terveydenhoitajaliitto on ainoa ammattijärjestö, joka keskittyy nimenomaan asiantuntijatason terveydenhoitajien ja audionomien edunvalvonnan edistämiseen.

Terveydenhoitajaliitto on jäsenenä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOssa juuri siksi, että JUKO edistää korkeasti koulutetuille ja asiantuntijoille tärkeitä asioita, mm. koulutuksen huomioimista palkkauksessa, vaativan asiantuntijatehtävän erityispiirteiden huomioimista, työn kehittämistä yhdessä työnantajan kanssa muuttuvissa maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen pyörteissä.

Pelkästään sairaanhoitajien ja lähihoitajien näkökulmasta tehty mahdollinen ns. hoitajasopimus ei valitettavasti edistä pienemmille, asiantuntijatasoisille ammattiryhmille tärkeitä asioita. Näitä asioita voidaan ajaa siinä porukassa, jossa on yhteinen tahto ja tuntemus asiantuntijatyön erityisistä haasteista. Korkeasti koulutettujen JUKO tunnistaa parhaiten asiantuntijatyön haasteet ja sillä on edustavuutta ja voimaa hoitaa nimenomaan terveys- ja sosiaalialan asiantuntijatehtävissä toimivien etua.

Samanlainen näkökulma on myös paikallisessa edunvalvonnassa. Asiantuntijatehtävissä toimivien terveydenhoitajien ja audionomien erityispiirteitä kykenee parhaiten huomioimaan asiantuntijatehtävässä itsekin työskentelevä JUKOn pääluottamusmies tai luottamusmies. Hänellä on osaamista ja herkkyyttä havaita juuri ne keskeiset kysymykset, jotka ovat ominaisia asiantuntijatyössä ja hän tietää, miten mahdollisia ongelmatilanteita voidaan parhaalla tavalla ratkoa myös yhteistyössä esimiesten ja työnantajan kanssa. Hyvä on myös muistaa, että useasti JUKOlainen luottamusmies on nimenomaan terveydenhoitajaliittolainen luottamusmies.

Lue myös erinomainen KT:n tutkimuspäällikön Mika Juutisen blogikirjoitus kunta-alan sopimuksista, järjestöistä ja edustavuuksista: https://www.kt.fi/blogi/2018/hoitohenkilosto-jarjestaytynyt-lukuisiin-ammattijarjestoihin.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi