Terveydenhoitajaliiton blogi

Ajankohtaisia blogikirjoituksia terveydenhoitajien ja audionomien työstä, ammatista ja koulutuksesta.
9.5.2018 16.37

Viestin voima viserryksen kautta

Kirsi Kanerva-Poranen, terveystieteiden kandidaatti, terveydenhoitaja

Terveydenhoitajaliiton uusi puheenjohtaja valitaan liiton edustajiston kokouksessa 26.5.2018. Uusi puheenjohtaja aloittaa työnsä 1.9., kun nykyinen puheenjohtaja Leila Lehtomäki siirtyy eläkkeelle. Puheenjohtajaehdokkaita on viisi ja julkaisemme heidän blogikirjoituksensa siinä järjestyksessä, kun ne on liittoon lähetetty. Toisena on vuorossa Uudenmaan terveydenhoitajayhdistyksen ehdokas terveystieteiden kandidaatti, terveydenhoitaja Kirsi Kanerva-Poranen, joka on tällä hetkellä opintovapaalla.

Voidakseen pysyä vahvana ja toimivana edunvalvontajärjestönä Terveydenhoitajaliitto tarvitsee jokaista jäsentään. Tällä hetkellä terveydenhoitajat ovat järjestäytyneet useaan eri liittoon ja jotkut ovat peräti omillaan.

Tällä hetkellä saamme nauttia keväästä ja lintujen laulusta. Pesintäaika on alkanut ja linnut visertelevät. Ne pitävät kovaa melua itsestään ja valtaavat uusia reviirejä. Olisiko liitonkin aika pitää enemmän ääntä itsestään ja löytää uusia keinoja laajentaa toimintaansa?

Miten jäsenmäärä saadaan nousuun?

Jotta liitto kiinnostaisi, se täytyy tuntea. Otetaan avuksi historia. Terveydenhoitajaliitto viettää kuluvana vuonna 80-vuotisjuhliaan. Liitossa täytyy siten olla jotain alkuperäisen voimakasta. Luotan tarinoihin terveyssisarista, jotka ovat vaalineet kansakunnan terveyttä. Nuo tarinat voivat toimia vahvoina juurina, joiden varaan on mahdollista luoda uusia tarinoita. Niitä tarinoita, joissa kerrotaan rautaisista ammattilaisista neuvoloissa, neuvokkaista kouluterkkareista, innovatiivisista projektiasiantuntijoista ja työpaikkojen terveyden edistämisen tukipilareista.

Kun uusia ja vahvoja tarinoita tuodaan yhä enemmän julkiseen keskusteluun, myös työn tunnettuus lisääntyy. Terveydenhoitajaliitolla onkin upea mahdollisuus jakaa tietoa terveydenhoitajien ja audionomien vahvasta professiosta. Ammatillisen profiilin noste saa varmasti myös uusia ennaltaehkäisevän työn osaajia mukaan liittoon.

Avainasemassa ovat nuoret ja vastavalmistuneet ammattilaiset. Miten heidät saisi pysymään opiskelijajäsenyyden jälkeen liitossa? Mitä sellaista liitto tarjoaa, mitä ei saa muualta? Miten saada viesti välitettyä? Olisiko markkinointiin ja viestintään liittyvästä brändiasiantuntijuudesta apua? Uskon, että liiton vahvan strategiatyön tueksi olisi luotava suunnitelma liiton tunnettuudesta.

Toki Terveydenhoitajaliitto on jo nyt vahva toimija yhteiskunnallisena vaikuttajana ja edunvalvojana koulutukseen ja työsuhde-edunvalvontaan liittyvissä asioissa. Brändin eli positiivisen mielikuvan ja maineen ylläpitämiseksi tarvitaan pitkäjänteistä työtä, joka on aloitettu jo vuosikymmeniä sitten. Nyt olisi aika vahvistaa positiivisia mielikuvia, joita ”vauvasta vaariin” hoitavat ammattilaiset voivat parhaimmillaan synnyttää. Brändäämistä tehdään yhdessä. Jokainen terveydenhoitaja ja audionomi luo laadukkaalla työllään positiivisia mielikuvia ja aidolla vuorovaikutuksella vahvistaa ammatillista osaamista.

Sinnikkäällä yhteistyöllä liiton jäsenmäärä saadaan kasvuun. Uskon vahvasti siihen, että nuoret ovat itse ratkaisu siihen, miten heidät saadaan osallistettua mukaan. Tässä yhteydessä lienee pakko mainita sosiaalisen median merkityksestä jotain. Vaikka paras vuorovaikutus tapahtuu kasvokkain kohtaamisten kautta, digitaalinen ympäristö ja sosiaalinen media kuuluvat vahvasti tänä päivänä nuorten vuorovaikutusmaailmaan. Digitaalinen elämäntapa -tutkimuksen mukaan viime vuonna nuorten (15–24-v.) päivittäin käyttämiä viestittelykanavia olivat Whatsapp (83 %), Instagram (68 %), Facebook (70 %), YouTube (53 %) ja Twitter (19 %). Myös aikuiset ja useat organisaatiot ovat havainneet sosiaalisen median merkityksen tiedon välityksessä ja vaikuttamisessa. Sosiaalinen media on tullut osaksi viestintää. Se antaa mahdollisuuden nopealle, reaaliajassa tapahtuvalle kanssakäymiselle. Samaan aikaan se luonnollisesti haastaa käyttäjät vastuulliseen toimintaan.

Somemaailmasta pääsenkin kätevästi takaisin lintujen maailmaan. Twitterin twiitit tarkoittavat viserrystä. Palvelun suunnittelijat ovat varmastikin tunteneet hyvin lintujen maailman, sillä esimerkiksi kottaraiset ovat tutkijoiden mukaan erittäin hyviä vuorovaikutuksessaan.

Viserrellään mekin yhä enemmän liiton vahvoista ammattiosaajista, onnistumisista ja nautitaan keväästä.

Lähde:

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi