Terveydenhoitajaliiton blogi

Ajankohtaisia blogikirjoituksia terveydenhoitajien ja audionomien työstä, ammatista ja koulutuksesta.
6.4.2017 9.00

Terveydenhoitajatyön lakiviidakkoa – miten siihen sopii valinnanvapaus?

Virve Mikkonen, 1. varapuheenjohtaja

Jäin miettimään terveydenhoitajatyötä ja lakiviidakkoa istuessani julkishallinnon perusteiden luennolla. Nopeasti kokosin yhteen vain äitiyshuoltoa koskevaa lainsäädäntöä.

On äitiysavustuslaki, tartuntatautilaki, sairausvakuutuslaki, terveydenhoitolaki, isyyslaki, sosiaalihuoltolaki, laki ja asetus terveydenhuollon valtakunnallisista henkilöstörekistereistä, laki sosiaali- ja terveydenhuollon tilastotoimesta laki terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta, laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä, laki potilaan oikeudesta ja asemasta, perustuslaki sekä valtioneuvoston asetus seulonnoista sekä asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.

Tällä hetkellä sote-uudistus tekee vahvasti tuloaan ja muutoksen puhuri on voimakas. Pohjois-Karjalassa toimintansa aloitti 1.1.2017 SiunSote-organisaatio, jossa sosiaali-ja terveydenhuollon palvelut tulivat yhden organisaation alle. Samalla meillä on käynnissä Meijän maakuntauudistus, jossa työryhmät työskentelevät erityisesti pohtien maakunnan ja kunnan velvoitteiden tulevaisuutta.

Nyt lukija voi miettiä, että mitä ihmettä lakiluetteloni liittyy mihinkään? Luettelo osoittaa terveydenhoitajatyön poikkihallinnollisuuden sekä usean lain vaikutuksen työhömme. Olemme terveydenhuollon, perhetyön ja sairaanhoitotyön asiantuntijoita. Kuinka meidän työmme voi siis altistaa valinnanvapaudelle? Kenellä pysyvät langat käsissä asiakkaan ja hänen perheensä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä ennaltaehkäisyn osalta, jos asiakkaamme liikkuvat eri hoitotyöyksiköiden välillä?

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi