Ajankohtaista Terveydenhoitajaliitossa

3.6.2017

Parhaat terveystiedon kirjoittajat palkittiin Terveydenhoitajaliiton stipendillä

Suomen Terveydenhoitajaliitto on vuodesta 2013 jakanut stipendejä ylioppilaskokeissa parhaiten menestyneille terveystiedon kirjoittajille. Tänä vuonna stipendit jaettiin viidettä kertaa.

Stipendi myönnettiin neljälle lukiolaiselle:

Sanna Isabella Hagelberg, Eiran aikuislukio
Salla-Maria Pekkala, Ounasvaaran lukio
Lia Johanna Pursiainen, Kristiinankaupungin lukio
Miljaemilia Inka Wala, Järvenpään lukio

– Meillä jokaisella on vastuu hyvinvoinnistamme ja terveydestämme. Ymmärrys terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä on tärkeää hyvien itsehoitovalmiuksien kehittämisessä, toteaa liiton puheenjohtaja, TtT Leila Lehtomäki.

Terveyteen liittyvän tiedon määrä lisääntyy jatkuvasti ja tekee haastavaksi luotettavan tiedon löytämisen suuresta tietomassasta. Siihen tarvitaan monipuolista tiedonkäsittelytaitoa ja kriittistä ajattelua. Terveystiedon opiskelu edistää näiden valmiuksien kehittymisessä.

– Stipendien myöntämisellä Terveydenhoitajaliitto haluaa korostaa terveystiedon tärkeää merkitystä osana yleissivistystä, Lehtomäki sanoo.

Terveystietoa on opetettu jo pitkään. Itsenäiseksi oppiaineeksi kaikille kouluasteille se tuli vuonna 2001. Selvitysten mukaan terveystieto on oppilaiden keskuudessa pidetty ja hyödylliseksi koettu oppiaine. Sen on voinut kirjoittaa osana ylioppilastutkintoa vuodesta 2007 lähtien. Terveystieto on ollut yksi suosituimpia yksittäisiä aineita ylioppilaskirjoituksissa.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Leila Lehtomäki, Terveydenhoitajaliitto, puh. 050 522 6941, leila.lehtomaki@terveydenhoitajaliitto.fi