Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2015

12.10.2015

Imetysviikon seminaari 13.10.2015 – Terveydenhoitajaliitto on yksi imetysviikon järjestäjistä

Kansainvälistä imetysviikkoa vietetään 12.–18.10.2015 teemalla Imetys ja työ – kyllä onnistuu! (Breastfeeding and work – Let’s make it work!). Vuoden teema nostaa esiin erityisesti imetyksen kansantaloudellisia ja -terveydellisiä vaikutuksia.

Imetysviikon päätapahtumana järjestetään Kansallisen imetyspäivän seminaari tiistaina 13.10. klo 9–16 Helsingissä Metropolia ammattikorkeakoulun juhlasalissa, Bulevardi 31.

Seminaarin pääpuhujana on ruotsalainen oksitosiinitutkija Kerstin Uvnäs Moberg, joka luennoi oksitosiinin monipuolisesta roolista imetyksessä sekä synnytyksessä käytetyn lääkkeellisen kivunlievityksen vaikutuksesta oksitosiinituotantoon.

Seminaarissa kuullaan myös WHO:n vauvamyönteisyysohjelman toteuttamisesta sairaiden ja ennenaikaisesti syntyneiden lasten osastohoidossa. Imetysohjauksen ja tuen hoitoketjun kehittämishaasteita pohtii terveydenhuollon kehittäjistä ja järjestöjen edustajista koottu asiantuntijapaneeli. Imetysviikon teeman mukaisesti esille pääsee myös imetyksen jatkaminen äidin töihin paluun jälkeen, sekä suomalaisessa yhteiskunnassa piiloon jäävä yli yksivuotiaan lapsen imetys.

Imetysrauha julistetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa osana imetysviikon seminaaria. Imetysrauhan julistus avaa samalla Imetysrauha/Amningsfred nettikampanjan, joka nostaa imetystä esiin elämänmakuisten imetystarinoiden ja kiitoskampanjan avulla (imetysrauha.fi/amningsfred.fi).

Imetysviikon seminaarin järjestävät yhteistyössä Ensi- ja turvakotien liitto, Folkhälsan, Imetyksen tuki ry, Vauvamyönteisyyskouluttajat ry, Suomen Terveydenhoitajaliitto ry, Suomen Kätilöliitto sekä Metropolia ammattikorkeakoulu.

Seminaariohjelma: