Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2015

9.12.2015

Luotettavaa tietoa rokotteista netissä? Rokotustieto.fi paikkaa tiedontarpeita

Internetissä ja sosiaalisessa mediassa on tietotulva rokotteista. Vaikeutena on luotettavien tiedonlähteiden tunnistaminen. Rokotustieto.fi-verkkopalvelu vastaa tähän tarpeeseen. Samalla voit rokotussuojatestin avulla tutkia, mihin tauteihin olet saanut rokotusohjelman mukaisia rokotteita. Terveydenhoitajaliitto on yksi rokotustieto.fi:n yhteistyöjärjestöistä.

Millainen rokotussuoja minulla on?

Rokotustieto.fi tarjoaa kansalaisille helposti ymmärrettävää ja luotettavaa tietoa rokotteista ja rokotuksista. Palvelu on käytettävissä niin tietokoneilla kuin mobiililaitteilla. Rokotustieto.fi-palvelussa on rokotussuojatesti, jolla voi tutkia, mihin tauteihin henkilö on voinut saada rokotusohjelman mukaisia rokotteita.

Rokotustieto.fi-palvelun pääkohderyhmä ovat naiset. Tutkimusten mukaan naiset huolehtivat perheensä rokotuksista ja muista terveysasioista. Sivuston testikäyttäjät ovat kiittäneet käytön helppoutta ja sisällön luettavuutta:

-  Tykkäsin selailla iPadilla. Tekstit luettavia, ymmärrettäviä ja sopivan mittaisia. Tieto löytyy helposti ja linkeistä voi hakea lisätietoa. Neljän lapsen äiti Pohjois-Suomesta

-  Helppolukuista ja ymmärrettävää kansan kieltä. Ei jäänyt epäselvyyksiä. 39-vuotias yhden lapsen äiti Etelä-Suomesta

-  Sivut ovat selkeät ja löydän itseäni koskevat asiat (mitä rokotuksia tarvitsen, matkustaminen jne.) helposti ja nopeasti. 37-vuotias nainen Etelä-Suomesta

Rakentavaa yhteistyötä public-private -toimijoiden kesken

Rokotustieto.fi-palvelu on rakennettu public-private -toimijoiden yhteistyössä. Toteuttamisen ovat mahdollistaneet Lääketietokeskus, seitsemän asiantuntijajärjestöä ja viisi rokotevalmistajaa (yhteistyötahot listattu tiedotteen lopussa).

- Rokottamisesta käydään paljon keskustelua ja siitä kuulee ristiriitaista tietoa, joten on hyvä, kun tarjolla on tämän tapainen sivusto, jolla on tietoa kattavasti. Tietoa rokottamisesta ei ole esitetty tunteenomaisesti, muttei myöskään kuivan faktamaisesti, kertoo Suomen koulu- ja opiskeluterveyden yhdistys Skooppi ry:tä edustanut koululääkäri Anneli Ignatius Tuusulasta.
- Kukin on tasaveroisena ollut mukana pohtimassa ja työstämässä sivustoa. Keskustelua on voitu käydä rakentavasti, vaikka mielipiteissä on ollut eroja, Ignatius jatkaa.

Rokotustieto.fi sai Luotettavan lääketiedon puolesta -tunnuksen

Rokotustieto.fi-palvelu on toteutettu Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean Lääkeinformaatioverkoston toimintaperiaatteiden ja lääkeinformaatiostrategian tavoitteiden mukaisesti. Sivusto ja sen toteuttamiseen johtanut kehittämisprojekti on saanut Fimean Lääkeinformaatioverkoston Luotettavaa lääketiedon puolesta -tunnuksen.

Luotettavaa tietoa rokotteista -projektissa tuotetaan Rokotusstieto.fi-sivuston lisäksi infografiikkaa ja asiantuntija-artikkeleita, joita hyödynnetään luotettavan rokotustiedon levittämisessä. Toimitamme mielellämme materiaaleja viestintäkäyttöön.

Lisätietoja:

-  Infografiikka: NÓRR
-  Rokotussuojatesti: Yle Uutiset, CC-BY-SA 4.0

Lääketietokeskus – Tiedettä teoiksi

Lääketietokeskus tuottaa luotettavia lääkeinformaatiopalveluita. Yritys tunnetaan Pharmaca Fennica -brändistä ja Pharmarket-markkinatilastopalvelusta. Tarjoamme asiakaslähtöisiä tietopalveluita ja oppimiskokemuksia terveydenhuollon ja lääkealan ammattilaisten päätöksenteon tueksi. Vastaamme pohjoismaisesta lääkkeiden yksilöintitunnustoiminnasta ja tuotamme Kelalle eReseptin lääketietokannan. Tuotamme myös luotettavaa ja helposti ymmärrettävää tietoa lääkkeistä ja lääkehoidosta kansalaisille verkossa, mobiilissa ja kirjoina.

www.laaketietokeskus.fi
www.laakeinfo.fi