Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2015

10.9.2015

Terveydenhoitajaliitto: Hallituksen päättämät leikkaukset aiheuttavat epätasa-arvoa työmarkkinoilla

Terveydenhoitajaliitto on huolissaan hallituksen työehtoihin esittämistä muutoksista, jotka toteutuessaan kohdistuisivat etenkin julkisen sektorin henkilöstöön sekä naisvaltaisille ja matalapalkkaisille aloille.

– Akavalaisena liittona ymmärrämme, että valtion talous on saatava kuntoon, ja kaikkien on näihin talkoisiin osallistuttava, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Jos esimerkiksi vuosilomaoikeus viedään yksityisen sektorin tasolle, niin palkatkin pitää saada yksityisen sektorin tasolle, jotta turvataan julkinen sektori vetovoimaisena työnantajana, toteaa Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki.

Hallituksen päättämät leikkaukset heikentävät vakavasti naisten ja miesten välistä tasa-arvoa, koska julkisella sektorilla ja matalapalkkaisilla palvelualoilla työskentelee etupäässä naisia.

– Terveydenhoitajaliitto vaatii sukupuolivaikutusten selvittämistä ennen kuin päätöksiä aletaan pukea lainsäädäntöön. On myös hyvä muistaa, että Suomi on sitoutunut naisten ja miesten tasa-arvon edistämiseen kansainvälisissä sitoumuksissaan, Lehtomäki toteaa.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja, TtT Leila Lehtomäki, 050 522 6941