Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2015

4.12.2015

Terveydenhoitajaliitto on pettynyt yhteiskuntasopimusneuvotteluiden kariutumiseen

– Terveydenhoitajaliitossa olemme tosi pettyneitä, ettei yhteiskuntasopimusta saatu aikaan. Nyt kärsijöinä ovat ennen kaikkea julkisella sektorilla työskentelevät matalapalkkaiset naiset. Nykyisten opiskelijoiden, tulevaisuuden työntekijöiden, silmissä tämä prosessi ei myöskään saa kiitosta, toteaa Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki.

Myös Akava on erittäin pettynyt yhteiskuntasopimusneuvotteluiden kariutumiseen.
– Akavalaiset ymmärtävät Suomen talouden tilan ja kilpailukyvyn elvyttämisen sekä rakenteellisten uudistusten tarpeen erittäin hyvin. Niinpä on suorastaan törkeää, että ne, jotka olivat valmiita neuvottelemaan ja tekemään yhteiskuntasopimuksen, joutuvat nyt pakkolakien maksumiehiksi, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

– On järkyttävää, millainen kuva neuvotteluosapuolten joustamattomuudesta välittyy nuorelle työntekijäsukupolvelle. Samalla kun koulutuskentällä on epätoivoisesti pohdittu ratkaisuja satojen miljoonien koulutusleikkauksille, kaikki työmarkkinaosapuolet eivät ole valmiita edes keskustelemaan yhdessä sopimuksesta, jolla turvattaisiin Suomen tulevaisuus, toteaa Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Henna Hirvonen pettyneenä.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Leila Lehtomäki, puh. 050 522 6941