Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2016

28.1.2016

Terveydenhoitaja-lehden vuoden 2015 paras artikkeli on Asiakkaana adoptoitu – tarinoita kohtaamisista

TtM, terveydenhoitaja Sanna Mäkipäälle on myönnetty Terveydenhoitaja-lehden vuoden 2015 parhaan artikkelin kunniakirja artikkelistaan Asiakkaana adoptoitu – tarinoita kohtaamisista. Artikkeli on ajankohtainen kuvaus terveydenhoitajien työssään kohtaamista eri-ikäisistä adoptiolapsista.

Sanna Mäkipää kertoo artikkelissaan mielenkiintoisesti eri-ikäisistä adoptiolapsista, joita terveydenhoitajat tapaavat neuvoloissa ja kouluissa. Lapsia yhdistävät varhaisvaiheen vaihtuneet ihmissuhteet ja puutteellinen mahdollisuus luoda pysyviä kiintymyssuhteita. Tämä voi vaikuttaa lapsen ja nuoren sosiaalisen ja tunne-elämän kehitykseen ja johtaa pitkäaikaiseen tuen tarpeeseen. Adoptiolapsiin eivät välttämättä päde samat kehitysvaiheet kuin muihin lapsiin, ja tämä asia on terveydenhoitajan hyvä tiedostaa ja ymmärtää. Artikkeli on uusia ajatuksia herättävä ja sujuvasti kirjoitettu.

Terveydenhoitaja-lehden paras artikkeli julkistettiin Terveydenhoitajapäivillä 28. tammikuuta 2016 Tampereella. Valinnan teki Terveydenhoitaja-lehden toimituskunta. Artikkeli julkaistiin Terveydenhoitaja-lehden numerossa 6/2015.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja, Terveydenhoitaja-lehden päätoimittaja Leila Lehtomäki, puh. 050 522 6941