Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2016

2.3.2016 12.38

Terveydenhoitajaliitto: Neuvottelutulos kilpailukykysopimuksesta parempi kuin ns. pakkolait

Terveydenhoitajaliiton mielestä työmarkkinakeskusjärjestöjen saavuttama neuvottelutulos kilpailukykysopimuksesta on parempi kuin maan hallituksen valmistelussa olleet ns. pakkolait, toteaa Terveydenhoitajaliiton puheenjohtaja Leila Lehtomäki.

Maan hallituksen on nyt peruttava hallitusohjelmassa kirjatut 1,5 miljardin euron lisäleikkaukset ja veronkorotukset sekä toteutettava hallitusohjelman mukaiset tuloveronkevennykset ostovoiman ja työllisyyden turvaamiseksi. Muutoin neuvottelutuloksen lopullinen hyväksyntä tarkentavissa liittoneuvotteluissa voi vaarantua.

Kilpailukykysopimus on raskas palkansaajille, mutta taakka kohdentuu tasaisemmin eri toimialoille kuin mitä ns. pakkolakien kautta tapahtuisi.

Neuvottelutuloksen myötä onnistuttiin torjumaan vuosilomaheikennykset sekä sairausloma-ajan palkan leikkaukset. Lomarahojen määräaikainen leikkaaminen 30 %:lla vuosina 2017–2019 kohdennettuna ainoastaan julkisen sektorin työntekijöihin aiheuttaa kuitenkin epätasapainoa julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välillä. Vuosityöajan lisääminen 24 tunnilla on puolestaan toteutettava sopimusalakohtaisesti mahdollisimman joustavasti, jotta työntekijöiden yksilökohtaiset tarpeet voitaisiin mahdollisimman hyvin huomioida.

Lue myös:

Akava: Työmarkkinaratkaisulla nopeasti parannusta kilpailukykyyn ja työllisyyteen
JUKO: Neuvottelutulos torjuntavoitto julkiselle sektorille
Tätä kilpailukykysopimus tarkoittaa käytännössä