Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2016

30.8.2016

Terveydenhoitajaliitto vastustaa jyrkästi Porin kaupungin terveydenhoitajien lomautuksia – lomautukset uhkaavat pahoin lapsiperheiden hyvinvointia

Suomen Terveydenhoitajaliitto on tyrmistynyt Porin kaupungin päätöksestä lomauttaa terveydenhoitajia kolmeksi viikoksi loka–joulukuussa 2016. – Lomautuspäätös on syytä kumota, Terveydenhoitajaliiton neuvottelupäällikkö Harri Liikkanen vaatii Porin terveydenhoitajille järjestetyssä Terveydenhoitajaliiton jäsentilaisuudessa Porissa 30.8.2016.

– Porin kaupungin päättämät terveydenhoitajien lomautukset vaarantavat vakavasti terveydenhuoltolain ja -asetuksen mukaisten palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden kuntalaisille, Liikkanen jatkaa.

Erityisesti nyt, kun työttömyyttä on paljon ja kansalaisten taloudellinen ahdinko on kasvanut, on suuri tarve perheiden tukemiseen ennaltaehkäisevillä terveydenhuoltopalveluilla.

– Lomautukset uhkaavat pahoin lapsiperheiden hyvinvointia ja kielteiset seuraukset vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen hyvinvoinnin heikkenemisenä ja kasvavina taloudellisina kustannuksina. Porin kaupungin päättäjät kantavat vastuun lomautuspäätöksensä kielteisistä seurauksista, Liikkanen toteaa.

Lomautuspäätös on myös vahingollinen tilanteessa, jossa kilpailukykysopimus on juuri astumassa voimaan. Sopimuksen myötä kuntien henkilöstömenoissa tulee jo merkittäviä vähennyksiä, kun työntekijöiden työaikaa pidennetään ilman korvausta ja lomarahoja leikataan kolmen seuraavan vuoden aikana 30 prosenttia.

– Jos tästä merkittävästä vastaantulosta huolimatta kunnat turvautuvat jatkuvasti rajuihin henkilöstömenoleikkauksiin, on sillä vääjäämättä vaikutusta runsaan vuoden päästä käytäviin seuraaviin sopimusneuvotteluihin, Liikkanen sanoo.

Terveydenhuoltolaki (1326/2010) velvoittaa kuntia edistämään kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia. Lisäksi terveydenhuollon asetus (338/2011) täsmentää velvoitteita kunnille liittyen neuvolatoimintaan, koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon sekä lasten ja nuorten ehkäisevään suun terveydenhuoltoon.

Lisätietoja:
neuvottelupäällikkö Harri Liikkanen, puh. 040 566 5715