Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2016

4.11.2016

Terveyspalvelualalla sovittiin kilpailukykysopimuksen mukaisesta ratkaisusta

Terveyspalvelualan Unioni ja Terveyspalvelualan liitto saavuttivat kilpailukykysopimuksen mukaisen sopimusratkaisun terveyspalvelualalla 3.11.2016. Sopimuskausi on 1.2.2017–31.1.2018.

Sopimusratkaisu pitää sisällään työajan pidentämisen keskimäärin 30 minuutilla viikossa. Kuukausipalkkaisen osa-aikaisen työaika pitenee osa-aikaisuuden suhteessa. Lisäksi sopimusratkaisu sisältää paikallisen sopimisen edistämisen sekä luottamusmiesten toimintaedellytysten parantamisen.

– Neuvotteluprosessi oli haasteellinen. Terveyspalvelualan Unioni edellytti, että sopimusratkaisun on pidettävä sisällään parannuksia Unionin luottamusmiesasemaan. Tämä tavoite etenee vuoden 2017 aikana, toteaa Unionin varapuheenjohtaja, Terveydenhoitajaliiton neuvottelupäällikkö Harri Liikkanen.

Lisätiedot:
Harri Liikkanen
Terveydenhoitajaliiton neuvottelupäällikkö ja Terveyspalvelualan Unionin varapuheenjohtaja
harri.liikkanen@terveydenhoitajaliitto.fi

Terveyspalvelualan Unioni ry – ammatillisesti laajin
Terveyspalvelualan Unionin jäsenjärjestöjä ovat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, Kuntoutusalan Asiantuntijat, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL, Suomen Työterveyshoitajaliitto ja Akavan sairaanhoitajat ja TAJA. Unioni neuvottelee Terveyspalvelualan työehtosopimuksesta yhdessä työnantajia edustavan Terveyspalvelualan Liiton kanssa. Unionin työehtosopimusta sovelletaan sen jäsenjärjestöjen jäseniin ja työehtosopimuksen perusteella valitut luottamusmiehet edustavat työpaikoilla kaikkien jäsenliittojen jäseniä.