Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2016

31.5.2016

Terveyspalvelualan Unioni ja Terveyspalvelualan Liitto eivät päässeet sopuun kilpailukykysopimuksesta

Terveyspalvelualan Unionin hallitus totesi tiistaina 31. toukokuuta, että Unionin ja Terveyspalvelualan Liiton välisestä työehtosopimuksesta ei päästy kilpailukykysopimuksen mukaiseen ratkaisuun.

Terveyspalvelualalla työskentelevien Unionin jäsenten palvelussuhteiden ehtojen turvaaminen kilpailukykysopimuksessa tavoitellun paikallisen sopimisen lisäämisen myötä olisi vaatinut luottamusmiesten aseman vahvistamista.  Unioni on pettynyt, että työnantajaliitto ei suostunut neuvottelemaan kilpailukykysopimuksen hengen mukaisesti luottamusmiehen aseman edistämisestä.

Sopimus olisi käytännössä johtanut sellaisiin tilanteisiin, jossa olisi sitouduttu laajaan paikalliseen sopimiseen, vaikkei Unionilla olisi ollut oikeutta valita luottamusmiestä edustamaan työntekijöitä.

Koska kilpailukykysopimuksen mukaiseen ratkaisuun ei neuvotteluissa päästy, eivät kilpailukykysopimuksen mukainen työajan pidennys eikä paikallisen sopimisen lisääminen, esim. selviytymissopimusten tekeminen, koske Terveyspalvelualan Unionin sopimuksen piirissä olevia jäseniä. Terveyspalvelualan työehtosopimus on voimassa 31.1.2017 saakka, jonka jatkosta neuvotellaan ns. normaalissa järjestyksessä myöhemmin.

Lisätietoja:
työmarkkinalakimies Tuomas Hyytinen, Talentia ry,