Terveydenhoitajaliiton tiedotteet 2016

28.1.2016

Vuoden 2016 Viestintäpalkinnon sai lapsen seksuaaliterveyden asiantuntija

Terveydenhoitajaliiton Vuoden 2016 Viestintäpalkinto on myönnetty terveydenhoitaja (YAMK), seksuaalineuvoja ja lehtori Haija Kankkuselle. Kankkunen on tehnyt Terveydenhoitaja lapsen seksuaaliterveyden tukijana -oppaan, joka on saanut kiitosta asiantuntijoilta.

Haija Kankkunen teki YAMK-tutkintonsa (2010) päättötyön aiheesta Mistä on pienet tytöt tehty? Entäs pojat? Terveydenhoitaja lapsen seksuaaliterveyden tukijana. Opinnäytetyössään Kankkunen työsti Terveydenhoitaja lapsen seksuaaliterveyden tukijana -oppaan lastenneuvoloiden terveydenhoitajille sekä terveydenhoitajaopiskelijoille. Vaikka opas on tehty jo muutama vuosi sitten, sitä edelleen luetaan ja se saa kiitosta asiantuntijoilta.

Työssään hoitotyön lehtorina Mikkelin ammattikorkeakoulussa Kankkunen opettaa terveyden- ja sairaanhoitajaopiskelijoille seksuaali- ja lisääntymisterveyttä.
– Uskon oppaan sisältöön ainakin yhtä vahvasti tänä päivänä kuin sitä tehdessäni. Olen iloinen siitä, että saan opettaa seksuaaliterveyttä ja sen huomioimista hoitotyössä. Samalla voin viedä päivittäin viestiä opiskelijoille, että meistä jokainen voi työssään vaikuttaa kunkin ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, Haija Kankkunen toteaa.

Tällä hetkellä Kankkunen on yhtenä kirjoittajana lapsen seksuaaliterveyden tukemista koskevassa kirjassa. Kirjan toimittaa Väestöliitto.

Vuoden 2016 Viestintäpalkinto julkistettiin Terveydenhoitajapäivillä 28. tammikuuta 2016 Tampereella. Valinnan teki Terveydenhoitajaliiton järjestötoimikunta.

Lisätietoja:
Lehtori, terveydenhoitaja (YAMK) Haija Kankkunen, puh. 040 652 6308, haija.kankkunen@mamk.fi
Järjestöpäällikkö Tarja Leinonen, puh. 050 359 7827, tarja.leinonen@terveydenhoitajaliitto.fi