Ajankohtaista Terveydenhoitajaliitossa

2.2.2017 18.48

Vuoden Terveydenhoitaja 2017 Ulla Yli-Karro on yhteiskunnallisesti aktiivinen esimies

Vuoden Terveydenhoitajaksi 2017 on valittu Ulla Yli-Karro, joka on tämän vuoden alusta työskennellyt Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän, Essoten, neuvola- ja perhepalveluiden esimiehenä. Työssään Yli-Karro haluan ennen kaikkea turvata ennaltaehkäisevät, moniammatilliset ja asiakaslähtöiset matalan kynnyksen palvelut.

– Pyrin vaikuttamaan siihen, että Etelä-Savossa vahvistetaan matalan kynnyksen palveluita moniammatillisesti ja turvataan erityispalveluiden ja vaativien perhepalveluiden osaaminen ja resursointi. Muun muassa neuvolapalveluissa otetaan ennakoivan perhetyönmalli käyttöön laajemmin sekä turvataan neuvolan moniammatillinen psykologi-, sosiaali- ja terapeuttityö, Yli-Karro toteaa.
– Meidän on päästävä pois pirstaloituneesta, organisaatiolähtöisestä palvelujärjestelmästä lapsiperheitä tukevaan toimintamalliin, jossa perhe on keskiössä.

Yli-Karron mukaan sote-suunnittelussa pitää olla todella tarkkana ”kolmiyhteyden” – kuntayhtymän tuotantolaitoksen, kolmannen sektorin ja yksityisen palveluntuottajan – pakettiratkaisujen kohdalla.
– Mielestäni olisi selkeämpää, jos työnjaosta maakunnissa sovitaan näiden kolmen kesken, eikä kilpailla samoista asiakkaista. Siitä seuraa kaaos ja kyynärpäätaktiikka, joka ei ole kenenkään etu. Myös vaativasta hoidosta tulisi tehdä selkeä jako valtakunnassa: kuka tekee, mitä tekee; kaikki ei voi tehdä kaikkea. Tällä turvattaisiin kansalaisten tasapuolinen hoitoon pääsy ja hoito.

Yli-Karro on innostunut työstään ja se välittyy myös alaisille. Lisäksi hänen vahva kokemus terveydenhoitajan käytännön työstä tekee hänestä hyvän esimiehen. Alaiset kokevatkin hänet terveydenhoitajatyön puolesta puhujana ja työtä positiivisesti kehittävänä esimiehenä.

– Työ on muuttunut viime vuosina hektisemmäksi, ja jatkuva muutos on läsnä. Se, mikä pysyy ennallaan, on asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus. Asiakastyössä on aina oltava tilaa aidolle kohtaamiselle, kuulemiselle, empatialle ja läsnäololle. Jokainen kohtaaminen on tärkeä, sillä sen seurauksena asiakas voi saada toivoa omaan elämäänsä, Yli-Karro korostaa.

Ulla Yli-Karro on valmistunut terveydenhoitajaksi vuonna 1989 ja terveystieteiden maisteriksi vuonna 2008. Esimiestehtävissä Yli-Karro on toiminut vuodesta 1998 lähtien: ensin kotihoidon esimiestehtävissä, joista hän siirtyi terveysneuvonnan esimieheksi vuonna 2014. Hän on ollut mukana kunnallispolitiikassa vuodesta 2004. Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitali kultaristein hänelle myönnettiin vuonna 2009.
Lisäksi hän on ollut kutsuttuna ja valittuna yhdistysten ja järjestöjen toiminnassa. Tällä hetkellä Yli-Karro vaikuttaa Viola ry:ssä ja valtakunnallisesti Ensi- ja turvakotienliiton liittohallituksen jäsenenä.
– Olen etuoikeutettu, kun saan olla näköalapaikalla mukana lapsiperheiden asialla, sekä vaikeimmissa oloissa elävien perheiden tukimuotojen suunnittelussa ja järjestämisessä valtakunnallisesti.

Vuoden Terveydenhoitaja 2017 julkistettiin Terveydenhoitajapäivillä 2. helmikuuta 2017. Valinnan teki Suomen Terveydenhoitajaliiton hallitus.

Lisätietoja:
TtM, terveydenhoitaja Ulla Yli-Karro, ulla.yli-karro@essote.fi, puh. 044 094 8844
puheenjohtaja Leila Lehtomäki, leila.lehtomaki@terveydenhoitajaliitto.fi, p. 050 522 6941

Kuvapyynnöt: viestinnän asiantuntija Tiina Raivo, tiina.raivo@terveydenhoitajaliitto.fi, puh. 040 502 9388

Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry on ammattijärjestö, jonka tavoitteena on edistää terveydenhoitajien ja audionomien työmarkkinaedunvalvontaa sekä koulutuksellista, ammatillista ja yhteiskunnallista edunvalvontaa. Toimimme aktiivisesti terveyden edistämiseksi ja vaikutamme kannanotoilla ja aloitteilla työmarkkina-, koulutus- ja terveyspolitiikkaan. Terveydenhoitajaliitossa on noin 7 500 jäsentä ja se kuuluu korkeasti koulutettujen Akavaan. www.terveydenhoitajaliitto.fi