Jos jäät työttömäksi

Ilmoittaudu TE-toimistoon työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Tee se verkossa osoitteessa www.te-palvelut.fi. Kirjaudu verkkopalveluun pankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Työnhakusi alkaa heti, kun olet vastannut verkkopalvelun kysymyksiin ja lähettänyt tiedot. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia, voit aloittaa työnhaun ainoastaan ottamalla henkilökohtaisesti yhteyttä TE-toimistoon.

Päivärahaa voidaan maksaa vain siltä ajalta, jolloin on ollut työnhakijana TE-toimistossa. Ansiopäivärahaoikeuden alkaessa asetetaan omavastuuaika, jonka ajalta ei makseta etuutta. Omavastuuaika on viiden työpäivän (ma-pe) mittainen. Se asetetaan, kun 26 viikon työssäoloehto täyttyy ja ansiopäivärahan 500 päivän enimmäismaksuaika alkaa alusta.

Terveydenhoitajaliiton jäsenet kuuluvat JATTK-työttömyyskassaan, jonka sähköisessä asiointipalvelussa, eAsioinnissa, kassan jäsenet voivat asioida. Ensimmäinen päivärahahakemus tulisi täyttää vähintään kahden täyden kalenteriviikon ajalta ennen kuin sen toimittaa työttömyyskassaan.

Ilmoita myös Terveydenhoitajaliittoon sekä työttömyydestä että lomautuksesta ensisijaisesti Terveydenhoitajaliiton eAsioinnin kautta tai liiton jäsensihteerille.