Esittelen itseni työssäni uusille ihmisille usein näin: ”Olen koulutukseltani terveydenhoitaja, preventiivisen hoitotieteen asiantuntija, sosiaali- ja terveysalan opettaja ja terveystieteiden tohtori.” Titteleiden järjestys on juuri tuo, sillä terveydenhoitajakoulutus antoi hyvät valmiudet lähteä kehittymään ja kehittämään ammatillista osaamista monipuolisen urapolkuni eri vaiheisiin.
Valmistuttuani koin suurta ammattiylpeyttä ja ammatti-identiteetti tutkinnon tuoreudesta huolimatta oli vahva. Terveydenhoitajan töitä oli vaikea 90-luvun alun laman aikana saada. Siksi tein alkuun sairaanhoitajan töitä sekä kotiseudullani Pohjois-Karjalassa, opiskelupaikkakunnallani Turussa että Jerusalemissa, Israelissa. Myös sairaanhoitajan tehtäviin terveydenhoitajakoulutus antoi hyvät valmiudet, ja työ opetti tekijäänsä lisää siinä, missä uutta osaamista tarvittiin.
Terveydenhoitajakoulutuksessa keskityttiin eri väestöryhmien terveydenhoitotyöhön, ja omalla työurallani erityisesti hyötyä on ollut lasten ja nuorten terveyden edistämisen kysymysten tarkastelusta. Sitä vahvisti työskentely äitiys-, ehkäisy- ja lastenneuvoloissa sekä kouluterveydenhuollossa. Työssä näkökulmana oli oman alueen asiakkaat. Nykyisisessä työssäni näkökulma on edelleen väestössä ja sen terveyden edistämisessä, vaikkakin nyt katsantokantani on kansallinen ja asiakaskuntana koko lapsiperheväestö mukaan lukien raskaana olevat ja kouluikäiset sekä heidän perheensä.
Olen katsonut urani aikana terveydenhoitajakoulutusta ja -työtä monelta eri kantilta. Opetustehtävissä paneuduin terveyden edistämistyöhön pedagogiselta ja alan koulutuksen ja TKI-toiminnan kanteilta työskennellessäni sosiaali- ja terveysalan ylemmässä ammattikorkeakoulututkintokoulutuksessa ja terveydenhoitajakoulutuksessa.
Terveydenhoitotyön johtajana ja lapsiperhepalveluiden kehittäjänä (mm. LAPE-muutosohjelma) toimiessani katsantokantani laajeni palvelujen järjestämisen ja tuottamisen kysymyksiin. Silti punaisena lankana työssä säilyi lasten, nuorten ja perheiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen – se, että palvelut vastaisivat entistä paremmin perheiden tarpeisiin ja olisivat tukemassa perheiden elämää ja arkea.
Työskennellessäni ehkäisevän terveydenhuollon johtajana tehtäviini kuuluivat hallintoa, taloutta ja henkilöstöasioita – varsin haastavia teemoja tässä ajassa kaikki. Näissä tehtävissä on ollut hyvin arvokasta, että omat ammatilliset juureni ovat sekä koulutuksen että työhistorian puolesta terveydenhoitotyössä – tunnen työn sisällön, perustehtävän ja toimintaympäristön, joita johdan ja kehitän. Tämä ymmärrys on välttämätöntä myös nykyisessä tehtävässäni.
Terveydenhoitajaksi opiskelu oli mielekästä ja innostavaa, ja jatkokouluttautumisen intressin idut syntyivät jo opiskeluaikana. Haaveet opiskelujen jatkamisesta ja tietojen syventämisestä saivat vauhtia avoimen yliopiston opinnoista, joista jatkoin maisteriopintoihin. Preventiivisen hoitotyön maisterikoulutuksessa pureuduttiin syvemmälle terveyden edistämisen teoriaan ja tutkimukseen. Myöhemmin tein väitöskirjatyöni jo terveydenhoitajakoulutuksessa kiinnostusta herättäneestä teemasta – nuorten seksuaaliterveyden edistämisestä ja seksuaalikasvatuksesta.
Terveydenhoitajakoulutus on ollut erinomainen lähtökohta sekä monipuoliselle ammatilliselle uralleni että jatkotutkinnoilleni.
Ammatillinen matkani on ollut jatkuvaa opiskelua ja oppimista ja uusiin haasteisiin tarttumista ja siksi äärettömän kiinnostavaa ja antoisaa. Saatan olla jollain mittarilla arvioituna terveydenhoitajaurani huipulla nyt, mutta täysin valmis en koe olevani vieläkään.
Terveydenhoitajakoulutuksessa painotetaan nykyisin näyttöön perustuvaa työskentelyä ja menetelmien vaikuttavuutta, mikä on hyvin linjassa nykyisen hallitusohjelman tavoitteiden kanssa palvelujen vaikuttavuudesta ja osaavista ammattilaisista. Terveydenhoitajakoulutus tuottaa osaavia, motivoituneita ja työhön sitoutuneita ehkäisevän terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen erityisosaajia, joita tarvitaan nyt ja myös tulevaisuudessa.
Tämä teksti on alun perin julkaistu Terveydenhoitaja-lehdessä 1/2024.
Kirjoittaja
